ITD i økonomisk smult vande
Det var et usædvanligt flot regnskab, som ITD-direktør Jens Iwer Pedersen kunne fremlægge på generalforsamlingen - nok til at kontingentet kunne nedsættes samtidig med at servicen styrkes
Således viste ITD-koncernens regnskab for år 2005, der viser et overskud før skat på 91,8 mio. kr. Koncernens samlede egenkapital var herefter på 218 mio. kr.
Jens I. Petersen betegnede resultatet som særdeles tilfredsstillende, og der har været fremgang på samtlige forretningsområder. Derudover har foreningen i 2005 været begunstiget af lave renter og været i stand til fortsat at effektivisere og rationalisere driften.
I datterselskabet FDE er der pt. 11.500 kunder fordelt på 40 lande, og der er et samlet cash flow på 2,2 mia. kr. Den samlede balance i FDE-koncernen udgør 714 mio. kr.
I sin direktør-beretning lagde Jens I Petersen vægt på, at det handler om at yde den optimale service for medlemmerne og samtidig være et centrum for viden på sit felt. Derfor har der været masser af opgaver at tage fat på - både på det værktøjsmæssige felt og når det gælder den transportpolitiske indsats.
- Vi har brugt enormt mange ressourcer på at udarbejde dokumentation, på at deltage i politiske møder, og på at afholde kurser og fyraftensmøder i medlemskredsen, sagde han, og nævnte, at arbejdet i relation til bødekataloget langt fra er slut, da ITD netop nu deltager i det udvalgsarbejde under justitsministeriet, der forhåbentlig fører med sig, at der sker ændringer på nogle af de helt åbenbare urimeligheder.
SærgodstransportenOgså omkring særgodstransporter har ITD haft travl i det sidste års tid, idet man har været aktiv omkring tilretningen af den nye bekendtgørelse, som ITD håber får en endelig udformning, som gør den anvendelig i hverdagen. Den nuværende ordning har således givet sager, hvor der uddeles bøder til vognmændene på det ottedobbelte af chaufførens.
I relation til terrorsikring i transportbranchen har EU-kommissionen fremlagt et forslag, hvorefter myndighederne i medlemslandene skal etablere et system for certificering af virksomheder i hele transportbranchen. Denne certificering skal demonstrere, at virksomhedens procedurer og almindelig adfærd udgør et værn mod terrorangreb. Det vil være frivilligt for virksomhederne - herunder vognmænd - hvorvidt de vil have denne certificering.
Desuden omtalte Jens I. Petersen et projekt om sikring af bevogtede parkeringspladser i EU, hvor EU-parlamentarikerne Anne E. Jensen har været en af initiativtagerne til pilotprojektet, hvortil der er bevilget 5,5 mio euro, svarende til ca. 41 mio. kr.
- Vi er meget glade for dette initiativ, og ITD deltager aktivt i et analysearbejde, sagde Jens I. Petersen. Han håbede på, at initiativet kan være med til at øge sikkerheden for chaufførerne undervejs og generelt i den internationale transport.
Brugbare værktøjerIndsatsen omkring brugbare værktøjer til virksomheden blev også styrket i 2995. Her nævnte han bl.a. det nye egenkontrolprogram for foderstoffer ligesom har påpegede, at foreningen i det forløbne år også har tilbudt bistand og vejledning ved virksomheders etablering i udlandet.
ITD har længe været energisk fortaler for brugen af netværk i branchen. Herom sagde Jens I. Petersen bl.a., at ITD-netværk fortsat er en vigtig bestanddel i ønsket om en tæt dialog med branchen. Senest har ITD etableret et netværk for yngre ledere, hvor 18 yngre ledere fra ITD's medlemskreds drøfter emner af fælles interesse.
To konkrete projekter, støttet af Færdselsstyrelsen vedrører netop fremme af netværk og samarbejde. Det drejer sig om optimering af kørsel med containere til og fra containerterminal Nord i Århus samt et projekt om forbedret samarbejde mellem vognmand og undervognmand via billigere og uafhængig it, baseret på nyeste teknologi, sagde han.
-----