23948sdkhjf

ITD vil have indsatsen anerkendt

Blandt de mange udadvendte punkter i ITD-formand Mogens Therkelsens beretning på generalforsamlingen i slutningen af marts stod ønsket om en anerkendelse af branchens store samfundsmæssige betydning højt på listen - Også for at sikre at virksomhederne beholder de danske nummerplader

Blandt de mange udadvendte punkter i ITD-formand Mogens Therkelsens beretning på generalforsamlingen i slutningen af marts stod ønsket om en anerkendelse af branchens store samfundsmæssige betydning højt på listen - Også for at sikre at virksomhederne beholder de danske nummerplader



I sin formandsberetning på ITDs generalforsamling i Århus sidst i marts var Mogens Therkelsen meget kritisk over for ikke mindst det nye bøde-katalog

- Man har kriminaliseret et helt erhverv ved at indføre et bødesystem, hvor bagatelagtige overtrædelser, der intet har med færdselssikkerheden at gøre, kan koste chaufføren sit levebrød og vognmanden sin eksistens, sagde Mogens Therkelsen, som advarede om, at de erhvervspolitiske rammer skal følge med, hvis danske eksportvognmænd skal klare sige i konkurrencen.

Han fandt det trist når ITD-medlemmer alene på grund af utilfredsstillende rammevilkår sætter udenlandske nummerplader på køretøjerne og kritiserede, at erhvervet jævnligt er udsat for politiske "hovsa-løsninger".og nævnte som eksempel, at ikrafttrædelsestidspunktet for den digitale tachograf sidste år blev udsat - for femte gang.

Han så en vis sammenhæng mellem de manglende visionære udmeldinger fra politisk hold i forhold til branchen og så den forsvundne samfundsmæssige anerkendelse at erhvervets store betydning for den danske dagligdag både når det gælder friske varer på hylder og betjening af samfundet i øvrigt.

- Vi skal have de bedst mulige erhvervspolitiske rammevilkår at operere under, hvis vi fortsat skal kunne imødekomme kundernes voksende krav og dansk transport fortsat skal kunne markere sig international, fastslog han.

Kritikken af bødekataloget rummede samtidig en advarsel om, at urimelighederne i kan føre til, at vognmænd i stor stil etablerer selskaber i udlandet.

Efter at branchen har henvendt sig til Justitsminister Lene Espersen er der nu nedsat et udvalg, hvor bl.a. ITD deltager i det håb, at møderækken snarest vil bløde op på de værste

- Og når man taler om erhvervets rammevilkår, hører en hensigtsmæssig og tidssvarende infrastruktur med til de mest basale krav. Spildtid på vejene koster konkurrenceevne, og god fremkommelighed er en af de største udfordringer på trafikområdet i en tid, hvor der bliver mere trafik og mere trængsel på vejene, sagde han og nævnte, at prognoserne siger, at godsmængderne fordobles over de næste 20 år.

- Det bekræfter blot nødvendigheden af, at investeringsbehovet i infrastruktur løbende bør justeres ud fra aktuelle trafik-tal og prognoser. Vi har på baneområdet set, hvilke alvorlige økonomiske følger det har, hvis man forsømmer vedligeholdelse og udbygning. Så jeg håber, at disse fejl ikke gentager sig på vejene, sagde Mogens Therkelsen.

Kan ikke undværes

Mogens Therkelsen kom i sin beretning også ind på den nye "Transportens tænketank", der skal se på, hvordan man kan sikre et moderne, konkurrencedygtigt og effektivt transporterhverv.

- Vi kan fuldt ud tilslutte os disse intentioner og håber, at man også vil inddrage andre ministerier i tænketankens arbejde. Han efterlyste også virksomhedsrepræsentanter i arbejdet for at skabe den bedst mulige forankring af diskussionen i transporterhvervets hverdag.

Mogens Therkelsen kommenterede også økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsens netop fremlagte handlingsplan for udvikling af dansk søfart. - Man bliver fristet til at spørge: "Hvorfor ikke os?", sagde Mogens Therkelsen. - Handlingsplanen taler om, at dansk søfart står stærkt, men at der er behov for en ekstra indsats.

I forlængelse heraf nævnte Mogens Therkelsen, at erhvervets bevågenhed i det politiske system samtidig er én af de afgørende faktorer for, at erhvervet får et image, der står mål med den positive betydning, branchen har for det moderne velfærdssamfund.

- Vi skal som erhverv være bedre til at fortælle den gode historie. Hvorfor er det nu, at vi som forbruger har friske varer på supermarkedernes hylder hver eneste dag? Hvorfor er det nu, vi kan købe italienske møbler og engelske sko i butikkerne? Det kan vi, fordi lastbiler har gjort det muligt. Vi skal slå på vores betydning for samfundsøkonomien, sagde han.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062