Højere gearing gav ikke bedre brændstoføkonomi
Selv om EuroCargoen ruller to hundrede omdrejninger færre end forgængeren, kræver den mere brændstof
Færre motoromdrejninger er ikke altid ensbetydende med, at brændstofforbruget også falder.
Det har vognmand John Hvam fra Holstebro måttet sande. Hans nuværende IVECO EuroCargo af typen 120E24 er af den nye version med det opdaterede førerhus.
Den kører ca. 200 motoromdrejninger mindre ved 80 km/t. i forhold til forgængeren, der også var en 120E24 af den gamle type. Den var ligeledes udstyret med en tilsvarende sekscylindrede 5,88 l Tectormotor (også Euro 3), som yder 240 hk.
Højt tagVognmandens nuværende EuroCargo har også et sovekabine førerhus med højt tag, hvor forgængeren havde almindelig fladt tag. Ret beset skulle man nok forestille sig at et skrånende førerhustag, som på denne EuroCargo har en mindre luftmodstand end på den tidligere model, hvor førerhusets tag var helt fladt og luften derefter kunne ramme en større del af den lodretstående forsmæk.
Men vognmandens kontrolmålinger, viser at vognen kører i mellem 4,49 km pr. liter og op til 4,62 km pr. liter ved blandet kørsel. Når der kører langt - f.eks. på ture fra Vestjylland til Københavnsområdet - kan vognen rulle helt op til 4,91 km pr. liter.
Hvor er opskriften
Den tidligere EuroCargo kunne dog køre 4,83 km pr. liter i snit. På en enkelt tankfuld klarede vognmandens tidligere EuroCargo at rulle 720 km på 140 liter brændstof svarende til 5,1428 km pr. liter brændstof.
Så der er ikke noget at sige til at vognmanden, gerne vil have en opskrift på hvordan han får sin nuværende EuroCargo til at rulle længere på literen.
-----