23948sdkhjf

…læg pres leverandørerne

Hvis bremserne ikke er gode nok, må man måske købe nogle dyrere, mener Færdselsstyrelsen.

Hvis bremserne ikke er gode nok, må man måske købe nogle dyrere, mener Færdselsstyrelsen.



Således siger kontorchef Ib Rasmussen fra Færdselsstyrelsen i et svar i forbindelse med resultatet af ovenfor omtalte bremsetest:

- Det er netop derfor vi anbefaler, at man ved de jævnlige eftersyn af køretøjerne også bør måle den faktiske bremseevne gennem fysiske test. Hvis bremserne ikke er gode nok må vognmændene blot lægger pres på leverandørerne så de leverer noget der måske er dyrere starten men som kan holde og som kan give rolig nattesøvn, siger han

- Der er to forhold der gør sig gældende fortsætter Ib Rasmussen.

- Man kan lægge bremserne ud med en højere bremseeffekt, op til 60 pct. helt fra starten, og så må producenterne af aksler og påhængsmateriel kunne levere noget materiel, som ikke taber bremseeffekten så hurtigt. Sammenligner man med lastvognene, så viser måling, at bremseeffekten ikke forsvinder nær så meget i løbet af kort tid.

Teknisk chef Mogens B. Olesen fra Transport-Teknik, der er akselproducenten BPW’s datterselskab i Danmark, siger til e-nyt:

- Årsagen skal søges i en al for dårlig tilpasning mellem køretøjerne. Derfor skal man sørge for at få lavet en tilpasning af bremserne mellem trækker og trailer. I det aktuelle tilfælde blev der målt temperaturforskelle på op til 100 grader på trækkernes skiver og trailernes skiver. Det skyldes en manglende bremsetilpasning som medfører, at bremserne på trailerne ganske enkelt falder i søvn. Man kan købe lige så gode bremser man vil. Så længe bremserne ikke får lov til at arbejde, vil de bare falde i søvn med det resultat, at bremseevnen svækkes.

- Vi kan som leverandør af akslerne ikke forlange at der sker en bremsetilpasning. Men i dette tilfælde med Christian Jensens trailere, har de pågældende køretøjer kørt i næsten fast kombination det meste af tiden. Så vidt jeg er orienteret har mindst en af trækkerne kørt konstant med den samme trailer i hele perioden. I den situation er det helt oplagt at få lavet en bremsetilpasning mellem trækker og trailer, siger Mogens B. Olesen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074