23948sdkhjf

Nye fragtfly til Aeroflot

Beslutningen blev truffet allerede sidste efterår, og selskabet formelt oprettet. Sagen er imidlertid, at alle flyvninger med Aeroflots fragtfly, fire DC-10-40, indtil videre vil foregå på moderselskabet, Aeroflot?s AOC, så indtil det nye fragtselskab er fuldt flyvefærdig med eget AOC, er det naturligvis så som så med selvstændigheden.

En fremtidig udskiftning af de aldrende DC-10-40, der i tørst let kan konkurrere med de fleste russere og ikke mindst de fleste russiske fly, har længe været på tapetet. Derfor var det også en stor nyhed, da Aeroflot ved sin seneste pressekonference i Moskva den 23. marts kunne meddele, at man nu havde underskrevet et Letter of Intent med Boeing om levering af seks MD-11F fragtfly.

Det første af de nye fly vil blive leveret allerede i 2007, og hele flåden vil være på vingerne for Aeroflot-Cargo inden udgangen af 2008.


Fragtfly og langrutefly: Kamp om ordrer

Hidtil var spørgsmålet om MD-11 fly til Aeroflot været del af en samlet pakke, hvor hovedvægten har været på hvem der skal have lov at levere Aeroflots kommende 22 langrutefly: Enten Boeing eller Airbus med henholdsvis Boeing 787 eller A350.

Formelt er dette spørgsmål, om end stærkt forsinket, endnu ikke besvaret. Men et fingerpeg kan det være, at Boeing nu er klar til at indgå kontraktaftale med Aeroflot om levering af fragtfly.


Underleverandør

Et andet vink med en vognstang er det måske, at russiske virksomheder har takket nej til at indtræde som risikobærende partnere i udviklingen af Airbus A350. Rusland vil gerne være underleverandør ? men så heller ikke mere.

Så mon ikke det tegner til endnu en ordre til Boeing 787, der fører stærkt over sin rival på langruteområdet - A350.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065