23948sdkhjf

Asien i front hos DSV

Selv om hovedparten af DSV?s 2005-omsætningen på 23 mia. kørte på lastbil, så har traditionelt været i Air & Sea division man fandt højdespringerne, når det gælder indtjeningen. I de senere år har divisionens datterselskab i USA opnået duksestatus med høje vækstrater og en EBITA-margin pænt over det i forvejen særdeles respektable gennemsnit i koncernen. Men i 2005 blev USA slået af søsterselskabet i Hong Kong, der nåede et driftsresultat på 32 mio. kroner ud fra en omsætning på 306 mio. kroner.

Omsætningen lå ganske vist noget under budget, men var 36 procent over niveauet for 2004.

EBITA-marginen i Hong Kong på 10,5 procent blev divisionens højeste. USA nåede en margin på 9,5 procent. Men det er ikke kun i Hong Kong Air & Sea divisionen kører med højt damptryk på kedlen. Det gælder også afdelingen i selve Kina, der præsterede en EBITA-margin på 8,2 procent. Et resultat der er skabt samtidig med omsætningen blev mere end fordoblet til 402 mio. kroner i forhold til 2004

Samlet set havde selskaberne i Kina og Hong Kong en omsætning på godt 700 mio. kroner i 2005 imod en omsætning på 408 mio. kroner i 2004.

Til sammenligning omsatte Air & Sea divisionen i Fjernøsten i øvrigt 445 mio. kroner. Riget i midten er sandelig kommet i centrum.

- USA er stadig divisionens bedste selskab og vi forventer fortsat høj vækst. Men der er ingen tvivl om, at Asien vil hale ind på Nordamerika og vi forventer en betydelig vækst i mange år fremover, sagde adm. direktør Kurt K. Larsen, da han præsenterede DSV?s regnskab.


Ekspansion

Samhandlen mellem Danmark og Kina vokset med gennemsnitligt 15 procent årligt siden starten af 90?erne og udgjorde i 2004 2,6 procent af Danmarks samlede udenrigshandel.

Air & Sea divisionen etablerede det første kontor i Kina i 2001 i et joint venture selskab, hvor DFDS Transport ejede 49 procent. Siden er aktiviteterne ekspanderet voldsomt, og DFDS Transport er i dag repræsenteret med 10 kontorer i kystbyer fra Hongkong i syd til Dalian i nord. Medarbejderstaben tæller nu mere end 250 ansatte og DSV?s datterselskab DFDS Transport ejer i dag aktiemajoriteten.

Ifølge underdirektør Simon Galsgaard, DFDS Transport Group A/S, skyldes selskabet succes ikke kun gunstige markedsvilkår. En målrettet rekruttering af lokal arbejdskraft er en af årsagerne. En anden er in-sourcing af alle de relevante logistik-kompetencer.

- Vi har eksempelvis brugt mange ressourcer på at opnå officiel kinesisk certificering som international speditør, der tillader, at vi selv kan udføre en komplet dokumenthåndtering. Vi kunne sagtens købe den ekspertise hos lokale underleverandører, og det fungerer også glimrende, når tingene glider som de skal. Men hænger en container fast i systemet et eller andet sted, så dur det ikke, fortalte Simon Galsgaard på TØF?s godskonference i januar.

Væksten i Kina har hidtil været koncentreret omkring de sydlige kystbyer som Hong Kong og Shanghai, men er i fuld gang med at brede sig nordover langs kysten. Men det er stadig kun en brøkdel af det kinesiske vækstpotentiale. Regeringen i Peking har nu sat fokus på at få baglandet med i et såkaldt ?go west?-program, som forventes at øge væksten i det centrale Kina i de kommende år.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078