Godsstrømmene gennem danske havne
På vegne af Danske Havne (DH) har TetraPlan A/S og Institut for Transportstudier gennemført en undersøgelse af godsstrømmene gennem danske havne. Rapporten er første skridt i en kortlægning af mulighederne for, at danske havne kan fortsætte den positive udvikling som omdrejningspunkt ikke mindst for omsætningen af internationalt gods til og fra Danmark.
Undersøgelsen tegner et billede af en sektor, der har helt afgørende betydning for Danmarks økonomiske udvikling og handelsmæssige samkvem med udlandet. Men til trods for, at havnene håndterer langt den overvejende del af godset til og fra Danmark (mere end 2/3 af den samlede omsætning regnet i ton), er havnene og skibsfarten relativt anonyme i den brede befolknings bevidsthed. Meget få vil i praksis kende noget til denne sammenhæng, og for mange fremstår havnene som relativt aktivitetsløse, som noget der hører en svunden tid til.
Ikke så synligEn del af forklaringen kan henføres til, at søtransport i modsætning ikke mindst til den lastbilbaserede landtransport, er langt mindre synlig i de offentlige rum. Det er lastbilen, vi møder i gadebilledet, og der bliver den ganske naturligt identificeret som den måde, godset bevæger sig på. Samtidig vil det for mange være svært at se sammenhængen mellem det forbrugsmønster, man har, og den transport der udføres med skib, selvom en større og større del af befolkningen uden tvivl er klar over, at en fortsat voksende del af vores forbrug tilfredsstilles gennem produkter fremstillet i lande på den anden side af jordkloden.
Det manglende kendskab til havnene kan på nogle områder opfattes positivt, idet der i modsætning til lastbilen ikke knyttes negative historier til havne og skibstransporten (uheld, dødsulykker mm.) med undtagelse af de situationer, hvor en fortsat udvikling af havnen på kommerciel vis oplever en modstand fra andre interesser, der hellere ser havneområderne omdannet til boliger, liberale erhverv eller rekreative formål. En oplagt kunst er derfor at finde den bedst mulige balance mellem den kommercielle trafikhavn og det omgivende bysamfund - et forhold der behandles flere steder i rapporten.
Godsomsætningen på alle danske havne var i 2004 (de seneste samlede tal fra Danmarks Statistik) på 100 mio. ton, men ikke mindre end 93 mio. ton, svarende til 92 %, er imidlertid koncentreret på de større havne, det vil sige de 30 havne, der havde en godsomsætning på mindst ½ mio. ton. Heri indgår også omsætningen for de største kraftværks- og raffinaderihavne med 22 mio. ton.
Ny trafikker
Til undersøgelsen udvalgtes 9 havne, der inklusiv råolie havde en samlet godsomsætning i 2004 på godt 46 mio. ton svarende til omkring 46 % af den totale omsætning. Eksklusiv råolie, peger billedet for de 9 havne under et helt entydigt på tre tunge områder: færgegods, mineralske olieprodukter og containere. Havnene har haft fremgang gennem de senere år, når der ses bort reduktionen af færgegods som følge af åbningen af de faste forbindelser. Tilkendegivelser fra en række havne giver dertil udtryk for, at 2005 både økonomisk og mængdemæssigt blev et rigtigt godt år, så der er ikke af den grund behov for at anlægge en pessimistisk vurdering af udviklingen i den danske havnesektor.
Der peges i rapporten endvidere på mulige overflytningspotentialer fra vej til skib i et europæisk perspektiv, på behovet for at etablere gode samarbejder med de mange aktører, der er knyttet til havnemiljøet, og ikke mindst på at værdiskabelse i tilknytning til havnene bør undersøges nærmere. Her tænkes ikke alene på værdien af det gods, der håndteres i havnen, men nok så meget på de værdiskabelser der er knyttet til det at håndtere godset.
Men en styrkelse af havnene må baseres på tiltrækning af nye trafikker. Udviklingen i verdenshandelen som følge af den voksende globalisering giver i sig selv et godt afsæt for en fortsat udvikling af søtransportløsningerne og dermed af omsætningen i havnene. Det er næppe forventeligt, at den oversøiske containertrafik i markant større omfang vil anløbe danske havne direkte. Men der er mulighed for at øge feedertrafikker i tilknytning hertil, specielt hvis udviklingen af stadig større oceanskibe fører i retning af, at de anvendte kontinentalhavne i Europa rykker længere væk fra Danmark.
-----