ITD ønsker bedre arbejdsvilkår
- Vi skal have de bedst mulige erhvervspolitiske rammevilkår at operere under, hvis vi fortsat skal kunne imødekomme kundernes voksende krav og dansk transport fortsat skal kunne markere sig international, fastslog formanden for foreningen International Transport Danmark (ITD), direktør Mogens Therkelsen i sin beretning på ITDs generalforsamling i Århus forleden.
Han havde svært ved at få øje på de store og visionære politiske udmeldinger til de hverdagsvilkår, som landevejstransporten opererer under. - Jævnligt er vort erhverv udsat for politiske ?hovsa-løsninger?, sagde han og nævnte bl.a., at ikrafttrædelsestidspunktet for den digitale tachograf sidste år blev udsat ? for femte gang.
- Den slags vanskeliggør planlægningen, en seriøs information af kunderne og er som regel forbundet med store ekstraomkostninger og unødvendige investeringer, sagde Mogens Therkelsen, som tillige fandt vilkårene for internationale landevejstransport på vejskatområdet tilfredsstillende, fordi der i de forskellige lande er mange forskellige regelsæt og teknikker for opkrævning af vejskatter.
- Det er stadig vores klare krav, at systemer for vejskat bør baseres på europæiske løsninger, understregede ITD?s formand, som lagde vægt på, at EU bør sikre ens vilkår og regler med henblik på en sund og effektiv konkurrence.
Samfundsøkonomisk vigtigI det hele taget så han gerne, at erhvervet fik mere politisk anerkendelse for den positive betydning, branchen har for det moderne velfærdssamfund og pegede på vigtigheden af at sikre et godt image ? hvoraf det bl.a. fremgår, at forbrugerne kan har friske varer på supermarkedernes hylder hver eneste dag fordi lastbiler har gjort det muligt.
- Vi skal slå på vores betydning for samfundsøkonomien, sagde han.
Urimelige bøderMogens Therkelsens kritik af bødekataloget omfattede også en advarsel om, at resultatet af det Han konstaterede, at resultatet af urimelighederne i bødekataloget nu blandt andet er, at vognmændene i stor stil etablerer selskaber i udlandet.
? Det er trist, når ITD-medlemmer alene på grund af utilfredsstillende rammevilkår sætter udenlandske nummerplader på køretøjerne, sagde han og gjorde i samme åndedrag opmærksom på, at det store flertal af virksomheder drives på professionel og seriøs vis, og derfor ikke har fortjent den mistillid, der ligger i bødekataloget.
Efter at branchen har henvendt sig til Justitsminister Lene Espersen er der nu nedsat et udvalg, hvor bl.a. ITD deltager i det håb, at møderækken snarest vil bløde op på de værste
Som noget meget væsentligt pegede Mogens Therkelsen på, at infrastrukturen må og skal være i orden
Gentag ikke banefejl
- Når man taler om erhvervets rammevilkår, hører en hensigtsmæssig og tidssvarende infrastruktur med til de mest basale krav. Spildtid på vejene koster konkurrenceevne, og god fremkommelighed er en af de største udfordringer på trafikområdet i en tid, hvor der bliver mere trafik og mere trængsel på vejene, sagde han og nævnte, at prognoserne siger, at godsmængderne fordobles over de næste 20 år
- Det bekræfter blot nødvendigheden af, at investeringsbehovet i infrastruktur løbende bør justeres ud fra aktuelle trafiktal og prognoser. Vi har på baneområdet set, hvilke alvorlige økonomiske følger det har, hvis man forsømmer vedligeholdelse og udbygning. Så jeg håber, at disse fejl ikke gentager sig på vejene, sagde Mogens Therkelsen.
-----