Schmitz Cargobull gearer op
En af de tyske koncerner, som virkelig har kunnet mærke optagelsen af de nye medlemslande i EU for snart to år siden, er Schmitz Cargobull, der har hovedkvarter i Horstmar midt mellem Münster og Enschede.
Den store materielkoncern er atter i gang med at geare koncernen op, så den kan efterkomme fremtidens behov for nye trailere og påhængsvogne.
Ser man lidt tilbage i tiden springer det i øjnene, at Schmitz-koncernen næsten har fordoblet sin omsætning hver femte år. Og det er nu ved igen, således blev 2005 blev en rekordår med et samlet produktionstal på 36.005 producerede køretøjer.
Dette antal er produceret på koncernens syv forskellige produktionsanlæg rundt omkring i Europa. På det største produktionsanlæg i Altenberge ved Münster produceres dagligt knap 100 gardintrailere, og udviklingen slutter ikke her: Schmitz-koncernen forventer en ny fordobling af omsætningen i 2010 målt i forhold til sidste års omsætningstal.
Egen akselproduktion
For at produktionen bedre skal kunne følge med behovet for nye trailere, har Schmitz-koncernen nu introduceret sin egen aksel. Fra ledelsens side lægger man ikke skjul på, at akselproducenterne ind i mellem har været stærkt medbestemmende for, hvor mange trailere, der kan produceres.
Den nye aksel, som bærer betegnelsen Rotos, er et højt udviklet produkt. Schmitz-koncernen har udviklet akslen så varmeudviklingen fra bremseskiven ikke i så høj grad som de nu kendte akseltyper transporteres ned til hjulnavet.
Teknikere hos Schmitz Cargobull i Altenberge siger til Danmarks Transport-Tidende, at den afkølede skive holder en 40 grader lavere gennemsnitstemperatur i forhold til de øvrige aksler. Med den mindre temperaturpåvirkning fra bremseskiven sikrer man en længere levetid på hjulnavet og lejerne.
Akslen er ved normalt brug omfattet af en garanti på enten seks år eller 1 mio. kilometers kørsel, hvad der kommer først. Service og vedligeholdelsen af akslen er gjort meget enkelt. F.eks. kan bremseskiven skrues af og en ny tilsvarende skrues på igen.
Bolter chassisUdviklingen sker dog ikke blot på akselsiden.
Schmitz introducerede for år tilbage det boltede chassis, og det har vist sig at være en stor succes, som giver nye og uanede muligheder i koncernens produktion.
Alle dele er galvaniserede, og det betyder, at rusten ikke har de store muligheder for at æde sig fast.
Sker der en skade på en trailer, kan de ødelagte dele hurtigt skiftes ud ved at skrue delene fra hinanden. Der skal ikke skæres eller svejses.
På det sikkerhedsmæssige er Schmitz-koncernen også med helt fremme. Siden sommeren 2002 har sikkerhedsudstyr som EBS-bremseanlæg med RSP (Roll- Stability Program), der er med til at modvirke vælteulykker, været standardudstyr på alle Rotos-specificerede Schmitz-trailere.
Sidste skud på stammen er den nye SCS Mega gardintrailer, der er en ?ligeudtrailer? af huckpacktypen (til kombinerede transporter) med en indvendig højde overalt på 3,00 meter. For at sikre de bedste mulige lastbetingelser er denne trailertype udstyret med et hævetag, hvor hver hjørnestolpe ved hjælp af hydraulik kan hæves op.
I arbejdsåret 2004/2005 beskæftigede Schmitz-koncernen i snit 3756 medarbejdere, når medarbejdere fra leasingaktiviteterne regnes med.
For 2005/2006 regner Schmitz-koncernen med et gennemsnit på ca. 4046 medarbejdere, hvilket svarer til en tilvækst på knap 300 medarbejdere - og detpå trods af, at der konstant rationaliseres og effektiviseres i produktionen.
-----