Tor Line trækker DFDS op
Færgerederiet DFDS A/S nåede en nettoomsætning på 6,2 mia. kroner i 2005. En fremgang på 10 procent i forhold til 2004.
Det er især fragtaktiviteterne i DFDS Tor Line, der trækker opad på bundlinien. Tor Line, der tegner sig for 71 procent af omsætningen i rederi-koncernen, nåede en omsætning på knap 4,5 mia. kroner og et driftsresultat på 359 mio. kroner. En fremgang på 18 procent, som ledelsen forståeligt betegner som tilfredsstillende.
DFDS Tor Lines markedsposition på Nordsøen blev forbedret med overtagelsen af en rute fra det belgiske rederi Cobelfret i maj 2005 og gennem købet af 66% af den belgiske traileroperatør Halléns, hvis aktiviteter er struktureret omkring DFDS Tor Lines rute mellem Sverige og Belgien, EuroBridge.
I december købte DFDS de sidste 34 procent af aktiekapitalen i Lys Line. Det har givet yderligere fordele i forbindelse med integrationen med DFDS øvrige fragtaktiviteter i Norge.
I forbindelse med opstarten af en samarbejdsaftale med StoraEnso, omfattende transport af 800.000 tons papir p.a. mellem Sverige og England, blev anløbshavnen i England omlagt fra Harwich til Tilbury. Medio 2006 indledes fase to af aftalen, som vil øge mængderne yderligere.
ØstersøenRederiet erkender dog åbent, at vækstpotientialet på Nordsøen er forholdsvis beskedent sammenlignet med Østersøen, hvor man forventer en markant omsætningsfremgang i de kommende år. DFDS datterselskab DFDS Lisco Line har netop erhvervet et nyere ro/pax skib til ruten Klaipeda-Kiel.
Aktiviteterne i Østersøen blev også udvidet med en rute mellem Kiel og St. Petersborg. Ruten drives i samarbejde med det russiske rederi SOVCOMFLOT. DFDS indsatte et skib på ruten i september 2005 og indtrådte samtidig i et konferencesamarbejde
under navnet NevaBridge. SOVCOMFLOT.
Maut flytter gods
Væksten på Nordsøen her i det forgangne år været præget af den generelle økonomiske vækst. To tredjedele af omsætningen i Tor Line stammer fra trailere. Her har den tyske vejskat og den stigende chaufførmangel betydet øget efterspørgsel efter søtransport af uledsagede trailere.
Tor Line fik leveret det femte nybyggede ro/ro-skib fra Flensborg Værft sidste år. Fornyelsen af fragtflåden har udvidet kapaciteten og samtidig reduceret enhedsomkostningerne, hvilket har effektiviseret driften.
Seaways
Mens fragtaktiviteterne i Tor Line vokser markant, står udviklingen i passageraktiviteterne nærmest stille. Nettoomsætningen i DFDS Seaways faldt med næsten 100 mio. kroner til godt 1,8 mia. kroner. Rederiet angiver især den fortsatte konkurrence fra luftfartsselskaberne som hovedårsagen til den faldende omsætning, trods en gunstig udvikling i rejsemarkedet.
Driftsresultatet forblev dog næsten uændret med et fald på en mio. kroner til 118 mio. kroner.
DFDS A/S forventer en vækst på omkring otte til ti procent i indeværende regnskabsår og et resultat før skat omkring 250 mio. kroner.
-----