Længe ventet quickshift endelig i hak
Renault Trafic er trods en håndfuld år på markedet, stadig et behageligt gensyn. Den lille franske slider kører stadig charmerende godt og bilen er et kompetent bud på en kassevogn, der sagtens kan være sig selv bekendt i selskab med nyere konkurrenter.
Forklaringen er dels et gennemført og grundlæggende sundt design og en række mindre synlige forbedringer, som nye motorer.
Senest har Renault tilføjet et automatiseret sekventielt gearskifte. Det vil sige et gammeldags manuelt gearskifte med en mekanisk gearrobot, der styres af en computer. En kompleks løsning, der heldigvis virker enkel i hverdagen og sparer både chaufførkræfter og brændstof.
Renault præsenterede allerede quickshift-gearkassen, der har seks trin, sidste år i februar. Men det tog længere tid end forventet, før produktionen for alvor kom i gang og de første Trafic modeller med quickshift kom til Danmark.
En uges test af en Renault Trafic med Quickshift på dansk asfalt viser, at Renaults løsning leverer en overbevisende indsats.
Gearskiftet forgår under alle forhold ganske gnidningsfrit, så man som chauffør næsten holder op med at ligge mærke til ud og indkoblingerne.
En simpel vippekontakt på midterkonsollen gør det let at fortælle gearrobotten, at bilen er læsset eller føret er glat, så gearskiftet er tilpasset forholdene. Computeren, der styrer gearskiftet, overvåger løbende kørslen tilpasser op og nedgearing til chaufførens kørestil.
En teknik, som testkørselsen viste fungere fuldt tilfredsstillende. Gearrobotten prioriterer økonimisk kørsel under normale forhold, men i de situationer, hvor der er brug for ekstra blus på vægen, opfanger systemet kvikt, at der skal andre boller på suppen.
I de få situationer, hvor forholdene eller tålmodigheden ikke rækker til computerstyret motor og kobling, kan chaufføren skifte gear manuelt.
Quickshift leveres desværre kun i forbindelse med en 2,5 liters commonrail motor på 135 hk. Det vil sige, at købere til Trafic med den mindre og mere økonomiske 1,9 liters dieselmotor fortsat selv skal ?røre i benzinen?.
Renault opgiver selv, at quickshift vil nedsætte brændstofforbruget med op til 8-10 procent, sammenlignet med en Trafic med manuelt gear. Et tal, som formentlig ikke er helt ved siden af. Brændstofmåleren i testbilen viste på intet tidspunkt tegn på styrtdyk. Selv en rask køretur fra København til Fredericia retur viste ikke tegn på overdreven tørst, selv om testbilen var udstyret med den kraftigste motor på Trafic-programmet.
Quickshift koster 10.000 før moms.
-----