Sprinter springer trin op ad sikkerhedsstigen
WIEN - Mercedes satte standarden for store kassevogne, da man introducerede den nuværende Sprinter-model i 2001. Overbevisende køreegenskaber og en glimrende komfort kombineret med en høj sikkerhedsstandard. Sikkerheden fik et markant løft ved Sprinterens facelift i 2003, hvor Mercedes indførte Elektroniks Stabilitets Program (ESP) som standard.
Derfor har designet af den nye Sprinter også været en betydelig udfordring. Men det virker som om Mercedes har formået at gøre en rigtig god bil bedre.
ESP er afløst af Adaptive ESP. AESP fungere generelt som forgængeren, men der er tilføjet en sensor, der måler accelerationskræfterne i længderetningen. Det betyder, at stabilitetscomputeren kan beregne køretøjets totalvægt og tyngdepunkt. En ganske vigtig variabel faktor i dagligdagen for de fleste kassevogne. Dermed kan systemet tilpasse reaktionerne, hvis føreren er tæt på at miste kontrollen over køretøjet, til den last, som bilen slæber rundt på.
Dermed bliver den nye Sprinter angiveligt bedre end forgængeren til at hjælpe chaufføren med at holde køretøjet på ret køl og kurs.
GlatbaneEt par korte testture på et køreteknisk anlæg med glatbane ved præsentationen af den nye Sprinter uden for Wien gav klart indtrykket af et forbedret ESP-system med mindre dramatiske indgreb, end det der er set på forgængeren. Det var naturligt især mærkbart på den Sprinter, der var fuldt læsset.
Samtidig er bremserne forstærket markant, med større skiver på begge aksler og dobbelte bremsekalibre på de ventilerede skivebremser på forakslen.
Airbag er standard i førersiden, mens passager og eventuelle sideairbags er ekstraudstyr.
Den nye sprinter har naturligvis meget mere end øget sikkerhed. Der er blevet lidt bedre plads i førerkabinen, hvor både design og komfort har fået et pænt løft. Et multijusterbart sæde og rat (der formentlig bliver standard i Danmark) giver optimal kørestilling og komfort til en lang arbejdsdag. Kabinestøjen er reduceret, dog høres motoren vel tydeligt, når der accelereres. Men ved konstant drift virker lydtrykket på øregangene faktisk ganske tåleligt, sammenlignet med tilsvarende køretøjer.
Farvel til SprintshiftSom det fremgik af Transport-Tidende nr. 5, så deler den nye Mercedes Sprinter design og teknik med Volkswagen Crafter. Det er dog ikke kun fronten, der adskiller de to nye bilmodeller. VW og Mercedes kører med hver deres motorprogram.
Den nye Mercedes Sprinter leveres med en 4-cylindret commonrail turbodieselmotor i fire forskellige varianter fra 88 til 150 hk. Rækker det kraftudbud ikke, så kan Sprinter leveres med en 6-cylindret dieselmotor med en ydelse på 184 hk og et topmoment på 400 Newtonmeter. Alle dieselmotorer er udrustet med partikelfilter og opfylder emissionskravene efter Euro 4 standarden. Er man mere til benzin, så kan Sprinter leveres med en V6 motor på 258 hk ? en motor, som primært er rettet mod det nordamerikanske marked.
Overraskende har Mercedes opgivet det automatiserede gearskifte Sprintshift. Den nye Sprinter leveres enten med en sekstrins manuel gearkasse eller et egentligt automatgear. Mercedes oplyser, at man forventer samme gunstige brændstoføkonomi på automatgearet som på Sprintshift.
Tiden vil vise om den påstand holder vand, når de generelle erfaringer med automatgear er højere brændstofforbrug, mens et automatiseret gearskifte som Sprintshift sparer brændstof.
Volkswagen har valgt at tilbyde Sprintshift på Crafter.
Den nye Mercedes Sprinter leveres i varianter fra tre til fem tons totalvægt, med tre forskellige akselafstande fra 3250 over 3665 til 4325 millimeter og i fire forskellige chassislængder fra 5,3 til 7,4 meter. Varerumsvolumen går fra 7 til 17 kubikmeter, når det gælder kassevogne.
Ifølge Mercedes oplysninger vil modelprogrammet, når det er fuldt udviklet tælle over 1.000 forskellige varianter.
Den nye Mercedes Sprinter er endnu ikke prissat. Men DaimlerChrysler forventer en gennemsnitlig prisstigning på 3,5 procent i forhold til den gamle Sprinter.
-----