Vejafgifter vedtaget
EU's transportministre vedtog i går det nye direktiv om vejafgifter for lastbiler, Eurovignetdirektivet
Direktivet anviser, hvordan de enkelte medlemslande kan indrette vejafgifterne. Det vil træde i kraft inden for de nærmeste måneder.
Hovedindholdet i det nye direktiv er, at det sætter grænser for, at nogle medlemslande kan bruge vejafgifterne som ubegrænsede indtægtskilder for statskasserne.
Reglerne sikrer, at niveauet for afgifterne bliver fastsat på basis af objektive kriterier for eksempel de faktiske omkostninger for infrastrukturen. Afgifterne kan også tage højde for blandt andet miljøbelastning, støj og tidspunktet for kørslen, oplyser DTL, som bl.a. noterer sig, at det nye Eurovignet-direktiv kan bruges til at holde væksten af den tyske vejskat, mauten, i ave.
Det nye direktiv har også fastlagt nye maksimumgrænser for vejbenyttelsesafgiften - Eurovignetten, som i dag omfatter Danmark, Sverige, Holland, Belgien og Luxembourg.
Herefter kan landene højest opkræve 12.507 kroner for en Euro2-lastbil, 10.870 kroner for Euro3 og 9.888 kroner for Euro4 eller 5. Hidtil har der været det samme maksimum for disse Euro-normer nemlig 9.318 kroner. Euro0 og Euro1 har været – og vil blive - endnu dyrere. Siden 1995 har landene i Eurovignetten udnyttet maksimumgrænserne, påpeger DTL, som mener, at skattestoppet i Danmark naturligvis bør forhindre den stigning herhjemme.
-----