EU og cabotage
Konsulentrapport foreslår begrænsning i cabotage
En række lande har indført nationale regler for, hvor længe cabotage må udføres, og en konsulentrapport foreslår nu EU-Kommissionen at skærpe definitionen af cabotage yderligere, rapporterer ITD, som peger på, at cabotage er en transportform, der med jævne mellemrum debatteres i vognmandserhvervet. Cabotage blev liberaliseret i 1998, hvilket skete med det formål at øge effektiviteten inden for vejgodstransport og få at nedskære antallet af tomtransporter ved at tillade â€lejlighedsvise, midlertidige†indenrigstransporter i et andet land end det land, transportøren er registreret i.
Rapportens hovedkonklusioner er:
Cabotage udgør kun 1 procent af den totale vejgodstransport i EU på trods af den totale liberalisering I 1998. I Frankrig og Belgien udgør andelen dog ca. 3 pct.
Trods EU-Kommissionens tidligere meddelelse om fortolkning af begrebet cabotage har flere lande og vognmandsorganisationer udtrykt ønske om en tydeligere definition af begrebet.
Rapporten anbefaler, at EU-Kommissionen også klart definerer krav omkring tomkørsel i forbindelse med cabotage og kundeforhold. Det hedder i rapporten, at: -â€Udenlandske vognmænd må ikke udføre cabotagetransporter, når de kører ind i og ud af et land med tomme køretøjer. Cabotagetransport må kun udføres forud for eller efter en international kørsel med læs. Desuden må udenlandske vognmænd ikke udføre cabotagetransport for det samme firma eller det samme erhverv gentagne gange.â€
Disse forslag vil indgå i de videre drøftelser af definitionen af cabotagekørsel, oplyser ITD.
-----