Vil fremme biobrændstof
DTL ser positivt på, at der skabes økonomiske og miljømæssigt bæredygtige alternativer til de kendte brændstoffer, herunder diesel, som anvendes i lastbiler og godstog.
Det er vigtigt at få udviklet biobrændstoffer, som teknisk lever op til moderne motorer, og som giver lav forurening og en god energiøkonomi, mener DTL og peger på, at olieprisernes himmelflugt i de senere år i den grad har aktualiseret behovet – og samtidig forbedret de økonomiske muligheder for at få gang i produktion og anvendelse af biobrændstof.
- DTL ser biobrændstof som et middel til at fremme forsyningssikkerheden og stabilisere priserne på brændstof i verden, og her bør også Danmark give sit bidrag, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard, som tilføjer, at da biobrændstof til forskel for de fossile brændstoffer som benzin og diesel er CO2-neutralt, er biobrændstof helt logisk blevet undtaget for CO2-afgift i Danmark, mens der betales samme mineralolieafgift af f.eks. diesel og biodiesel.
- For at fremme biobrændstof i Danmark, kunne det derfor være en overvejelse værd at sænke mineralolieafgiften for begge typer brændstof og tilsvarende øge CO2-afgiften for de fossile brændstoffer, siger Erik Østergaard, som finder dette i tråd med skattestoppet, da den samlede mineralolie- og CO2-afgift vil være uændret på benzin og diesel, mens biobrændstof – med sin fritagelse for CO2-afgift – vil opnå en større afgiftsfordel og dermed konkurrencefordel over for benzin og diesel end i dag
-----