23948sdkhjf

Grønt lys for det blå Danmark

Det er med stor interesse vi har modtaget økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsens handlingsplan for udvikling af dansk søfart. Handlingsplanen indeholder en række forslag til, hvorledes dansk søfart kan styrkes yderligere, lyder det fra Danmarks Rederiforening, som peger på, at de basale rammevilkår for dansk skibsfart allerede er på plads med Dansk Internationalt Skibsregister fra 1988 og Tonnageskatteloven fra 2000 og fremhæver den lange danske maritim tradition med god politisk forståelse for søfartens særlige vilkår i en globaliseret verden.

Søfartserhvervet er i dag Danmarks næststørste eksporterhverv, som de seneste år har haft årlige fremgange på over 20 procent.

Konkurrencekraften

- Med et rekordstort nybygningsprogram på 230 skibe til en værdi af 75 mia. kr. er rederierne også klar til at møde fremtidens udfordringer med moderne kvalitetsskibe. Vi er allerede den søfartsnation, som har den yngste handelsflåde, siger rederne, som ikke mindst er optaget af handlingsplanens forslag om, at tonnageskatteloven moderniseres for at følge med udviklingen i en række konkurrentlande

- Men også regeringens forslag om at udbygge kompetenceniveauet i dansk søfart både til søs og til lands er velkomne. De passer helt til Danmarks Rederiforenings rekrutteringsindsats, som vil blive betydeligt intensiveret allerede her i foråret. Vi har brug for de bedste medarbejdere, og vi er et erhverv med en god og stabil fremtid i sigte ? ikke mindst nu, hvor den danske regering sender et signal om, at man løbende vil værne om dansk skibsfarts konkurrencekraft på de internationale markeder, udtaler Danmarks Rederiforening

Frie markeder

Det internationale skibsfartspolitiske arbejde tillægger Danmarks Rederiforening også stor vægt med fokus på at fastholde fri markedsadgang og fokus på miljø- og sikkerhedsproblemer, der kun kan løses internationalt. Ligeledes er Søfartsstyrelsens daglige betjening af rederierne et vigtigt element for et dansk tilknytningsforhold i et erhverv, som er fuldt globaliseret.

- Danmarks Rederiforening ser frem til et konstruktivt samarbejde med myndighederne og de politiske beslutningstagere for nu at få udmøntet handlingsplanens mange ideer i praksis, for som Rederiforeningen udtyrkker det: - Dette kan klart medvirke til, at Danmark bliver en ledende søfartsnation ikke bare i Europa, men forhåbentlig også på mere globalt plan.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063