23948sdkhjf

Hele verden kan fås fra Frederikssund

Frederikssund er ingen verdenshavn, men Peer Rommelhoff, fra Lysander Shipping peger på, at 99,9 af transporterne foregår uden for Danmark.

Lysander Shipping er dansk ejer og har som andre danske transportvirksomheder satset på at udnytte væksten den internationale samhandel og globalisering, og har haft succes inden for projekt-transport.

Men selv om man har opnået et godt navn hos samarbejdspartnere og kunder i udlandet, så erkender adm. direktør Peer Rommelhofft, at Lysander Shipping ikke er kendt herhjemme.

Han fortæller, at man har store kunder bl.a. i Korea og at Lysander ikke mindst er aktiv med transporter på entreprenør-området fra Europa til Asien.

Således er Lysander beskæftiget med transportopgaver til byggepladser i Oman, Iran, Kuwait, Libyen, Nigeria og andre vækstområder med store olieindtægter og deraf følgende økonomi til at investere i udbygning af produktions- og fabriksfaciliteter og ny industri og andre anlæg.

Uddanner selv

Lysander Shipping er baseret på en gruppe medarbejdere, der gennem uddannelse og erfaring fra den danske transportbranche har opnået speciel kompetence indenfor et felt, hvor der kræves stor viden ? f.eks. om håndtering af en kompressor på 250 tons eller en helstøbt ventil på 50 tons og i øvrigt emner og enheder, der i bredde og længde langt overstiger begrænsningerne for almindelig luft, sø og vejtransport.

Peer Rommelhoff erkender, at det ikke er nemt at skaffe medarbejdere med den fornødne kompetence og at man derfor selv er aktiv med uddannelse af elever og at få de medarbejdere, der er brug for. Man har sit eget omfattende uddannelsesprogram og er i øjeblikket langt fremme med uddannelsen af et hold elever og klar til at tage nye ind ? som får den internationale ballast på kontorerne i London og Liverpool og nu også i Genova.

- Det er vigtigt for os også at kunne præge eleverne, så det er naturligt for dem at være en del af virksomhedens profil med fokus på kvalitet i transportopgaverne, påpeger han og nævner, at en sådan elevuddannelse indenfor transport og logistik er helt ukendt udenfor Danmark.

Medarbejdernes uddannelse består i stor grad i at træne omhu, forudseenhed og evne til hele tiden at have fingeren på pulsen under en transport, hvorunder der skal kunne svares på alle spørgsmål vedrørende transporten og forløbet når som helst kunden måtte ønske det. Denne koordinering kræver stor faglig viden, planlægning og erfaring for at alt kan lykkedes og kunden er tilfreds.

Lysander Shipping er meget opmærksom på, at det i transportbranchen er almindelig kendt at der ved det mindste fejltrin eller uenighed, skiftes til en ny transportør.

- Ikke desto mindre har kunderne hos Lysander Shipping grundlæggende været trofaste og gang på gang betroet virksomheden nye opgaver. Så snart en byggeplads er færdig, så skal kraner, udstyr og materialer flyttes videre til næste byggeplads, og hvem er nærmest til opgaven, ja det er den transport virksomhed som i første omgang har sørget for en problemfri og rettidig levering på pladsen, lyder det fra Frederikssund-virksomheden.

Store ambitioner

Og det er ikke ambitioner man mangler i Frederikssund: Lysander Shipping ønsker at være blandt Europas tre største projekt- speditører inden for en overskuelig fremtid.

Derfor vil man også gerne have en dansk kundeplatform.

Placeringen i Frederikssund er nærmest en tilfældighed udsprunget af medarbejdernes private bopæl, erkender Lysander Shipping men byen er ikke noget dårligt valg for en virksomhed af denne type understreges det. Kommunikation er afgørende og med telefoni, Internet og skype, kan stort set hele verden nås fra Frederikssund.

Den kommende vækst skal dog primært ske fra byer som London, Liverpool og senest altså også Genova

- Det er nødvendigt at være repræsenteret, der hvor virksomhedens kunder og leverandører har størst interesse og aktivitet, siger Peer Rommelhoff, der selv rejser til Genova i et par år for at sætte det nye kontor på skinner.

Det totale projekt- team består af ni personer i Frederikssund, seks i London, fire i

Liverpool og som opstart tre personer i Genova.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.641