Det ser flot ud, men ?.
Indholdet i den imponerende omsætningsfremgang er det dog vanskeligt at bedømme, da den primært skyldes ændret regnskabspraksis. Men en væsentlig drivkraft er dog den løbende pleje af det gennemgribende spareprogram, der nu har kørt i flere år. Og selvom der ikke i dag drives en aktiv kampagne er fokus dog fastholdt på vurdering af omkostningseffekten som en fast ingrediens i de løbende beslutninger.
Mindre lystigt ser det dog ud, når regnskabet vurderes ud fra yield?en ? nettoindtjeningen pr produceret enhed. Den var i 2004 på 2.03 svenske kroner ? men faldt sidste år fortsat til 1.92 svenske kroner. Det er således i omsætningen inden for de mere forædlede luftfragtsprodukter, fremtiden skal sikres.
Længere og længere
Ser vi på den fløjne og flyttede tonnage i 2005, steg den i 2005 med beskedne tre procent til 286,788 tons. Trafikken i ton-kilometer steg med 5.3 procent, så mere og mere af fragten flyver altså længere og længere, det vil sige primært på ruterne til og fra Asien og over Nordatlanten.
Det er for så vidt fint nok: Der skal bare være mere af den, og produkterne skal være stadig mere forædlede, før begejstringen kammer over ? og samtidig skal SAS Cargo styrke sig i konkurrencen på et krævende marked, hvor raterne er i spil?.
-----