Vælger Iveco Stralis til tippeladsvogntog
Den nye Stralis er af typen AS 260S54, der er et 26 ton chassis med en enkelt drivaksel og løftbar bogieaksel. Vognen er udstyret med en Iveco Cursor 13 motor (12,8 liters slagvolumen) i EURO3 udførelse, der har en maksimal effekt på 540 HK/ 2350 Nm. Vognmand Kurt Kristensen har valgt en gearkasse med automatiseret gearskifte til sin nye IVECO. Det er den kendte ZF As Tronic gearkasse, der i Iveco-udgaven hedder Euro Tronic II, og som er udstyret med 12 trin i fremadgående retning. Affjedringen er fuld luft på alle tre aksler og der er skivebremser på samtlige hjul. Bremsesystemet er et EBS-anlæg, der desuden har ASR, som kan sikre igangsætning ved kørsel i glat føre m.v.
Den nye lastvogn er opbygget med et DAPA tippelad, som er monteret og opbygget med bund og sider m.v. hos Hedensted Ladfabrik. Det meget flotte malerarbejde er udført af Dansk Autolak i Vejle, og den indvendige polstring af førerhuset er udført af Brande Autosadelmageri. Lastvognssælger Peder Egebjerg fra Iveco i Vejle har stået for salgsarbejdet og leveringen af den nye lastvogn, som sammen med en tilhørende treakslet påhængsvogn fortrinsvis skal anvendes til kørsel med løsvarer i Danmark.
-----