23948sdkhjf

Terror ?hvad sker der virkeligheden

Det var Trekantens Logistik Forum, som på DTC havde sat emnet Transport & Terror til debat på en livagtig måde ? via cases. Udgangspunktet var, at trusselsbilledet nok i dag må siger at være blevet forværret. Og spørgsmålet om, hvorvidt transportbranchen er sikret i en terror-situation blev hurtigt nærværende.

På seminaret viste Bjarne Kjems to forskellige situationer. I det første tilfælde var det tale om et lastvognstog, hvor en flaske med acetylen havde revet sig løs under transporten, så flasken lå og væltede omkring i ladet. Den slags flasker skal køles ned, ellers er der stor risiko for de eksploderer efter et stykke tid. Og det var præcis hvad der skete ved tilkørsel 61 ved Vejle Syd, som ligger kort før Vejlefjordbroen - et strategisk vigtigt punkt for hele infrastrukturen i det sydøstlig Jylland.

Ulykken satte lastvognstoget i brand, og en forbipasserende bilist kontaktede alarm112, og meldte om en kraftigt brændende lastvogn. Panelet med deltagere fra forskellige myndigheder såsom politi, brandvæsen, redningsvæsen m.v. spillede deres roller. Man fulgte på en tavle, hvordan de forskellige indsatshold kom frem til ulykkesstedet, hvad der blev gjort, og hvordan det hele forløb efter, alarm var indgået.

Lastvognen tilhørte en vognmand med orden i sagerne, så myndighederne kunne kontakte vognmandsfirmaet og få oplyst, hvad der var i lasten og således hurtigt konstatere, at det var en ulykke og arbejde ud fra det.

Efter denne fingerede ulykke fortalte Politiets Efterretningstjeneste om det nuværende trusselsbillede og transportbranchen, og Claus Gjelstrup Rasmussen, oplyste, at det er nærmeste politimyndighed, man skal henvende sig til, hvis der sker noget usædvanligt, som man efter overvejelse finder mistænkeligt

Er det terror denne gang

Case nummer to startede med, at en bilist ringede ind og meldte et uheld.

- En lastvogn er eksploderet på motorvej E45 lige ved tilkørsel 61 Vejle Syd, lød det fra anmeldere, som ikke var i tvivl om, at der virkelig var sket en eksplosion.

Der var kraftig røg og branden havde også ramt flere personbiler bag den eksploderede lastvogn. Der blev slået alarm og brandvæsenet rykkede ud.

Ejeren af lastbilen var meget uforstående over for uheldet, da politiet kontaktede. Hans vogne transporterede ikke farligt gods den dag. Og speditionsvirksomheden, der havde afsendt godset, bekræftede, at der faktisk var tale om køkkenmaskiner.

Ulykken viste sig fatal: Mindst tre personer var omkommet, og fire kommet på hospitalet ligesom der blev ydet krisehjælp på stedet.

Imens holdt en anden af vognmandens lastvogne ind på en rasteplads ved Århus. Mens chaufføren var ude af vognen, skete der en eksplosion inde i læsset, så vognen brød i brand. Så sker der følgende:

Chaufføren slår alarm til alarmcentralen pr. mobiltelefon. Hen i forløbet finder man ud af. at denne vogn var lastet køkkenmaskiner, magen til dem på vognen, som forulykkede i Vejle. En politimand i Vejle hører i radioen at en lastvogn brænder i Århus-området og han tager telefonisk kontakt med kolleger i Århus, og man har måske en rød tråd.

Imens alt dette pågårhar Billund Lufthavn i sit cargocenter netop modtaget to paller af det samme gods til forsendelse til Oslo. Her følger man alle de procedurer, der er gældende for luftfragt og scanneren afslører, at der er noget galt Hele ?systemet? i sættes gang, da man finder ud af, at der ikke kun er tale omkøkkenmaskiner, men noget, der kan eksplodere. Området omkring cargocenteret bliver evakueret, myndighederne bliver informeret, og der bliver sendt bud efter eksperter

Speditionsvirksomheden der har omlæsset godset viser sig at have flere af disse varer på lager. Derfor må man også her evakuere personalet. Virksomheden gør også politiet i Vejle opmærksom på, at der er gods på vej til Sjælland med toget fra Taulov og der er gods på vej til Sverige via Grenå-Varberg færgen.

Politiet etablerer direkte kontakt til færgen, som hurtigt vender om og kommer i havn, så alle kan blive evakueret, indtil man kender indholdet af lastvognens gods.

Casen føres ikke helt til ende, men spørgsmålene er bl.a. Kan man spore hvor godset kommer fra, og hvem der har produceret det? Er transportørerne opmærksomme nok på hvad de læsser? Ikke altid, mente af deltagerne i begge cases Michael Sørensen fra K. Hansen A/S i Vejen, som vurderede, at landevejstransporten kan gøres mere sikker.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062