23948sdkhjf

Mini-MPV med alvorlige Van-nykker

Skydedøre i siderne sikrede i november Mazda 5 Van en plads i finalefeltet ved kåringen af Årets Varebil 2006. Kombineret med fornøjelige køreegenskaber og et velgennemtænkt design, var det ikke svært for juryen at finde vinderen.

Mini-MPV?ere på gule plader går som varmt brød. Kombinationen af personbilskomfort og rummelighed gør denne klasse særligt interessant for professionelle brugere med et stort dagligt kilometerforbrug.

Klassens svaghed er adgangsforholdene til varerummet, hvor især de traditionelle hængslede sidedøre gør det svært at bakse større emner ind og ud.

Skydedørene i siden på Mazda 5 van løser langt hen ad vejen adgangsproblemet og gør bilen ekstra interessant som bud- eller håndværkerbil i den lette ende.

Aber dabei.

Man får desværre ikke fuld gavn af skydedørenes bredde. Varerumsadskillelsen er placeret et pænt stykke bag dørstolpen af hensyn til førerens benplads. Det er dog en detalje, der er til at leve med, fordi de adgangsmæssige fordele ved en skydedør frem for en hængslet dør er betydelige.

Mazda 5 Van laster respektable 700 kilo inklusiv fører og eventuelle passagerer. Gulvet i varerummet er 174 centimeter langt, 147 centimeter bredt (104 centimeter mellem hjulkasser) og omkring en meter højt. Læssehøjden ved bagklappen er 63 centimeter.


Komfort og køreglæde

Kravler man om foran varerumsadskillelsen, finder man for alvor de komfortable argumenter, der gør Mazda 5 interessant frem for mere regulære varebiler som VW Caddy, Ford Transit Connect eller Fiat Doblo.

Kabinen er holdt i sorte og mørke grå nuancer med en centerkonsol i imiteret aluminium. Sidstnævnte er lidt et stilbrud, men den øvrige høje kvalitetsfornemmelse holder, når man betjener ?ghetto-blasteren? eller klimaanlægget.

Designet er velgennemtænkt og betjening og ergonomi er glimrende med multijusterbart sæde og rat. Instrumenterne er på vanlig Mazda-facon både tydelige og nydelige.

Listen over standardudstyr tæller blandt meget andet aircondition, el-sidespejle med varme, fjernbetjent centrallås, fjernbetjening af CD-radio fra rat, udendørstermometer.

På listen over sikkerhedsudstyr finder man Dynamisk Stabilitets Kontrol, bremseassistent, samt airbags i front, side- og hovedhøjde.

Mazda 5 er sportsligt anlagt, og styretøj og undervogn leverer en feedback til føreren, der matcher. Kun med fuldt læs anes en svag tendens til gele i bagtøjet, når man presser bilen gennem kurverne.

Partikelfiltre

Motorudvalget på Mazda 5 tæller to benzin-motorer på henholdsvis 115 hk og 145 hk, der begge er koblet på en gearkasse med fem fremadgående gear. På dieselsiden findes to 2-liters commonrail-motorer på henholdsvisl 110 og 143 hk. Testbilens 110 hk gav et pænt kraftoverskud og virkede velafstemt med seks fremadgående gear ? der er standard på dieselversionerne.

Der er partikelfilter på begge dieselmotorer.

Brændstoføkonomien er hæderlig med et gennemsnit lige under 16 kilometer literen.

Mazda 5 Van er i det hele taget et ganske positivt bekendtskab.

Hvis man tager forbehold for de begrænsninger personvognsformatet trods skydedørene medfører i godsmæssig sammenhæng og vægter man førerkomforten højt, så er bilen absolut mere end en overvejelse værd.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.115