23948sdkhjf

Nedadvendt tommelfinger til flot DSV-regnskab

DSV A/S' årsregnskab var bedre end forventet – men investor-skuffelse over budgettet for 2006

DSV A/S' årsregnskab var bedre end forventet – men investor-skuffelse over budgettet for 2006



DSV A/S øgede omsætningen fra 18 til 23 mia. kroner i 2005, og bruttofortjenesten blev hævet med 20 procent til 4,7 mia. kroner. Resultatet før skat blev 984 mio. kroner.

Dermed var regnskabet lidt bedre end koncernens seneste udmeldinger, havde lagt op til.

Når aktiekursen alligevel er faldet med mere end to procent, skyldes det formentlig primært, at budgettet for 2006 spår en lavere indtjening end forventet.

DSVs ledelse betegner resultatet for 2005 som meget tilfredsstillende.

Road-divisionen, der fortsat henter langt hovedparten af koncernens omsætning, præsterede en flot vækst sidste år. Tyskland udgør stadig en stor udfordring for DSV, trods flere nye opkøb. Omsætningen blev ganske vist bedre end budget, men bundlinien ligger stadig under målet.

- Tyskland er klart vores største udfordring. De virksomheder vi har købt, har haft problemer. Men Tyskland er nøglen til det europæiske marked. Hvis man vil være en betydende europæisk virksomhed, så skal man være stærk i Tyskland. Det er imidlertid svært, fordi det tyske transportmarked er præget af mange mindre regionale virksomheder, der arbejder sammen i IDS/elix- netværkerne. Vi køber op i den ene side af netværket, mens Kühne & Nagel køber op i den anden side. Når det gælder indenrigstrafikken i Tyskland, vil netværket spille en stor rolle i årene fremover, men der vil ske store forandringer på trafikkerne ind og ud af Tyskland, sagde koncerndirektør Kurt K. Larsen på DSV’s investortelekonference i dag.

Air & Sea divisionen havde den bedste indtjening og lå pænt over budget. Det gælder også for Solutions divisionen, der udelukkende dækker aktiviteterne på området i Norden. Kurt K. Larsen spåede dog, at divisionen vil vokse, hvis købet af den hollandske speditionskoncern Frans Maas lykkes.

Han afviste at gætte på resultatet, der først foreligger, når DSVs købstilbud udløber på tirsdag.

DSV kan først tvangsindløse aktierne i Frans Maas, når man besidder 95 procent af aktiekapitalen. - Vi ved simpelthen ikke hvor stor en andel vi opnår før på tirsdag, fordi mange aktionærer holder på aktierne til sidste øjeblik for at være sikre på, at der ikke kommer et bedre tilbud, sagde Kurt K. Larsen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063