God afsætning i opbygninger
Vandborg Karosserifabrik drives som enkeltmandsvirksomhed med faste leveran-dører på trailere, kraner, hejs- og tippelad - og der er travlt for tiden.
Aktivitetsniveauet hos Vandborg Karosserifabrik er højt efter, at man har fået samlet alle aktiviteterne. Således flyttede hele virksomheden flyttede for et par år siden fra Vandborg til Lemvig. Det skete efter, at firmaet i en ca. fireårig periode, blev drevet med den oprin-delige produktion i Vandborg og en ny afdeling i Lemvig.
I 2004 blev hele produktionsdelen så flyttet til afdelingen i Lemvig, der ved samme lejlig-hed blev udvidet og fik tilføjet en administrationsafdeling.
- Det har været en stor fordel at få det hele samlet her i Lemvig, siger fabrikant Søren Ni-elsen til Trans Inform.
- Nu anvender vi værkstedet i Vandborg til lagerbygning for vore aluprofiler, der jo optager en del plads, siger han.
Vandborg Karosserifabrik drives som en enkeltmandsvirksomhed med Søren Nielsen som ejer. Søren Nielsen, der er uddannet karosseribygger, er tredje generation i den nordvest-jyske opbygger-virksomhed. Han overtog virksomheden efter sin far i 1981.
Søren Nielsen lægger stor vægt på gode relationer, og det gælder også på leverandørsi-den, hvor Vandborg Karosserifabrik siden 1985 har været HMF-forhandler.
Samtidig benyttes ofte Schmitz-trailere og DAPA chassiser, når der skal bygges trailere op.
TrælastvogneMed forhandlingen af HMFs program følger der mange monteringen af nye tippelads, hejs, læssebagsmække og ikke mindst kraner.
- Vi bygger mange trælastvogne op, som er udstyret med ladopbygning og kran. Det er en stor artikel lige i øjeblikket, fortæller Søren Nielsen.
- Ellers er det køretøjer til grisetransporter, der rigtig er oppe i tiden, specielt lige efter nyt-år op til den første februar, hvor det var store skiftedag for grisetransportørerne i Danmark. Vi har dog stadig nye griseopbygninger i ordre, og der vil nok også i fremtiden være behov for en løbende udskiftning, fortæller han og forventer, at der til efteråret, når arealkravet til grisetransporterne strammes, nok igen vil være behov for nye køretøjer.
På området for grisetransporter, tilbyder Vandborg Karosserifabrik helt egne opbygninger, der som regel leveres på enten DAPA eller Schmitz trailerchassiser, hvis der er tale om trailere. Hvis kunden foretrækker et alternativt mærke, forhandler Vandborg Karosserifa-brik også færdige italienske trailere af mærket Pezzaioli.
Der skal dog ske en vis tilpasning til danske forhold, før de italiensk producerede trailere kan sendes ud til kunden.
Også bjærgningsvogneOpbygger-virksomheden har også mange leverancer af hejselad og tippelad i ordre lige nu. En anden opgave, som man er i gang med netop nu, er opbygning af en ny bjærg-ningsvogn. Det er Redningsringen i Lemvig, der skal have en ny bjærgningsvogn, udstyret efter alle kunstens regler.
Til det lidt mere specialiserede hører også, at Vandborg Karosserifabrik netop skal til at starte på opbygning af et vogntog til smågrisetransporter. Virksomheden SPF skal i år ha-ve fire af denne type, hvor køretøjerne skal udstyres med meget forskelligt udstyr.
Opbygningen sker i en Schmitz køletrailere, fordi smågrisene skal have gode temperatur-forhold under transporten.
Toppen nået
Generelt mener fabrikant Søren Nielsen, at vi nok har nået toppen for boomet på materi-elsiden i transportbranchen.
- Salget af lastvogne er allerede begyndt at falde lidt. Det kan umuligt blive ved med at ligge på det nuværende niveau, siger han.
Vandborg Karosserifabrik beskæftiger i alt 38 medarbejdere hvor af tre er ansat i admini-strationen.
-----