23948sdkhjf

Vokseværk

Det er gået stærkt for vognmand Johnni Gren, siden han startede Gren Transport A/S i 2000.

Det er gået stærkt for vognmand Johnni Gren, siden han startede Gren Transport A/S i 2000.



Kartoffelkuren lagde stadig en kraftig dæmper på dansk økonomi, da Johnni Gren fik sit svendebrev som tømrer i 1991. Byggebranchen kørte på vågeblus og efterspørgslen efter nyuddannede håndværkere var begrænset. Det blev startskuddet for et karriereskift til vognmandsbranchen.

- Det var nærmest umuligt at få job som tømrer, når man lige var udlært. Min far kørte som vognmand for Minitrans, og så startede jeg der som selvkørende vognmand med en Mercedes 310 presenningsbil uden lift, fortæller Johnni Gren i en af de korte pauser fra telefonen.

Disponenten er syg, så vognmanden må selv fungere som afløser.

Båndet til byggeriet blev dog ikke klippet over, idet Johnni Gren allerede fra starten fandt en del af sine opgaver i byggebranchen, der stadig i dag fylder meget i forretningen på Brydehusvej i Ballerup.

I eget navn

Efter nogle år kom den første 6-tons bil med lift til, men i 1999 blev pladsen i Minitrans for trang.

- Jeg kørte med to biler og kunne ikke udvide på grund af reglerne i Minitrans. Så da jeg fik en aftale med en kunde, der krævede flere biler, blev jeg nødt til at starte for mig selv, forklarer Johnni Green.

Han stiftede Gren Transport i Ølstykke med tre biler, og flåden er siden vokset kraftigt. I starten af 2003 ændredes selskabet til et aktieselskab og året efter blev pladsen for trang hjemme i Ølstykke. Derfor flyttede virksomheden til Ballerups industrikvarter, hvor virksomheden råder over 3.000 kvadratmeter lager, hvoraf 1.000 kvadratmeter er frostfrie.

Vognparken er i dag vokset til 22 biler, og virksomheden beskæftiger 22 chauffører, 2 chaufførlærlinge og fem ansatte i administration og lager.

- Det er især inden for de sidste par år, at det er gået stærkt. Der har virkelig været knald på. Det har i perioder været rigeligt hektisk, og jeg synes ikke, at vi behøver blive større, siger Johnni Gren, i en pause fra telefonen.

Disponeringen forgår med hjælp fra moderne IT-teknologi med SMS, satellit-overvågning og flådestyring.

- Når man normalt er flere om disponeringen, så er teknologien en stor hjælp, fordi det er nemmere at afløse hinanden. Samtidig gør kommunikationen med SMS, at der opstår færre misforståelser omkring adresser. Det er også lettere for de chauffører, der er ordblinde, fortæller Johnni Gren.

Løft med kran

I december 2000 anskaffede Gren Transport den første lastvogn med kran. En køretøjstype, som tegner sig for en stor del af virksomhedens vækst.

- Vi har rigtig mange løfte-opgaver. Der kom nye arbejdsmiljøregler i 2002, som forbød håndværkerne selv at slæbe tunge ting op med håndkraft. Der var jeg nok lidt hurtigere ude end andre, fordi jeg så, at her var en mulighed og anskaffede en brugt DAF med kran, fortæller Johnni Gren.

- Hen ad vejen har håndværksmestrene selv opdaget, at vi faktisk sparer dem for penge. Det kan nemt tage et par svende en formiddag, at slæbe gipsplader op på tredje sal. Det er dyrt i timeløn, når vi kan klare opgaven på et kvarter. Det har øget efterspørgslen efter kranassistance yderligere, forklarer Johnni Gren.

Kranflåden tæller i dag en enkelt 2-akslet, fire 3-akslede kranbiler, en 4-akslet krangrabbil, en 4-akslet forvogn med en 68 tonsmeter kran, samt en 4-akslet trækker med en 85 tonsmeter kran.

Vognparken består desuden af fem trækkere, hvor to kører på Stokholm og to kører for andre speditører. Den sidste kører løst herhjemme. En 16 tons liftbil kører fast på Borås i Sverige, mens fem liftbiler kører distribution i Danmark og to lastvogne kører fast for tømmerhandler.

Let til latter

Der står Iveco på køleren af næsten alle Johnni Grens biler, der alle er leveret af Iveco i Odense.

- Jeg har i mange år haft et godt forhold til deres sælger Arne Granstrøm, og så har jeg altid været godt tilfreds med de lastvogne, de leverer. De er enkle og nemme at reparere. Det er vigtigt, fordi vi selv vedligeholder og reparerer alt andet end bremser og drivline, forklarer Johnni Gren.

Chaufføren på Gren Transports største blokvognstrækker med kran - en Iveco Trakker - Karsten Thorvaldsen - er ham, der svinger fastnøgler og skruetrækkeren.

- Vi laver al karrosseri og el selv, siger Karsten Thorvaldsen, der med et grin betegner sig som "autodidakt inden for autobranchen."

Smil og latter fylder i det hele taget meget på kontoret. Tonen er kontant både fra og til vognmanden.

Det gælder også, når virksomhedens bogholder Tove Gren, der er vognmandes mor, stikker hovedet ind.

- Min far kører for mig som indlejet vognmand. Han har også været ansat som chauffør. Men det gik kun i 14 dage. Det er ikke nemt for en gammel vognmand at køre for sin egen søn, og det er heller ikke let for sønnen, ler Johnni Gren.

Grønne Gren

Virksomhedens skriggrønne logo er ikke tilfældigt, hvis man skal tro vognmanden.

- Vi vil gerne være en ansvarlig virksomhed og tager miljø og trafiksikkerhed alvorligt. Vi har en streng politik omkring hastighedsgrænser. De skal overholdes uanset hvad, siger Johnni Gren.

Derfor er hastighedsbegrænseren også sat til 85 kilometer i timen. Det gælder også eksportbilerne, der som de eneste må køre 85 kilometer i timen, når de kører i udlandet.

- Det er faktisk en lettelse. Det er pludselig alle de andre, der ligger og kører ræs, siger Karsten Torvaldsen.

Gren Transport har fravalgt cyklistspejlet til fordel for en kameraløsning på nye lastvogne.

- Det giver et meget bedre overblik ved højresving, siger Karsten Thorvaldsen.

- Vi har heldigvis aldrig haft en højresvingsulykke, men det har været tæt på. Vi har haft en episode, hvor en cyklist kører ind i siden på traileren. Så derfor har vi valgt Ivecos sikkerhedspakke med vidvinkelkamera og bakkamera integreret i VDO Navigation, som er monteret på næsten alle vores biler, siger Johnni Gren.

Miljøbevidstheden betyder også, at al hydraulikolie er biologisk nedbrydeligt, og da vognparken er forholdsvis ny, så er der Euro3 eller Euro4 motorer på alle biler. Men der er grænser.

- Vi har ikke taget forskud på miljøzonen i Københavns Kommune. Vi ved simpelthen ikke, hvad det ender med, og der er ingen grund til at investere i partikelfiltre, hvis en Euro4-motor er nok, siger Johnni Gren.


Hænger på privatbilen

Vognmandens sparsomme fritid bruges sammen med hustruen Line og sønnen Lucas på tre. Ofte i familiens campingvogn.

- Jeg er blevet for gammel til at spille håndbold. Vi camperer meget i sommerhalvåret rundt omkring på Sjælland. Så kan jeg køre på arbejde i weekenden, siger Johnni Gren med et skævt grin.

Der er dog også afsat plads i kalenderen til årets Le Mans løb, hvor Johnni Gren og Karsten Thorvaldsen har købt billetter.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062