Sårbarheden er stor i Danmark
En realistisk case story på seminar om terror på DTC, viste hvad der kan gå hen at blive til virkelighed den dag i morgen.
Er du sikker? Sådan spørgsmålet da Trekantens Logistik Forum forleden havde sat emnet Transport & Terror til debat på en spændende og meget livagtig måde i Transportbranchens Uddannelsescenter A/S ved DTC Vejle.
I sin indledning fastslog DTC-direktør Henry Dyrlund, at billedet har ændret sig meget siden emnet oprindelig kom op for et halvt års tiden siden. De sidste to måneders debat om Muhammed-tegningerne har vendt op og ned på mange ting i vores verden. Trusselbilledet nok er blevet forværret, og spørgsmål som hvornår man tale om terrorisme og hvilken sammenhæng den har med transportbranchen, og om branchen overhovedet er sikret mod den slags blev lige pludselig meget nærværende for deltagerne i konferencen.
Således viste man under ledelse af Bjarne Kjems to forskellige situationer. Den første handlede om et lastvognstog, der under transporten havde en flaske med acetylen, som havde revet sig løs, så flasken lå og væltede omkring i ladet. Den slags flasker skal køles ned ellers er der stor risiko for de eksploderer efter et stykke tid. Dette skete præcis ved tilkørsel 61 ved Vejle Syd, som ligger kort før Vejlefjordbroen - et strategisk vigtigt punkt for hele infrastrukturen i det sydøstlig Jylland.
Ved ulykken brændte lastvognstoget, så en forbipasserende bilist kontaktede alarm112, og meldte om en kraftig brand i en lastvogn. Panelet med deltagere fra forskellige myndigheder såsom politi, brandvæsen, redningsvæsen m.v. spillede deres roller. Man fulgte på en tavle, hvordan de forskellige indsatshold kom frem til ulykkesstedet, hvad der blev gjort, og hvordan det hele forløb efter, alarm var indgået.
Lastvognen tilhørte en vognmand med orden i sagerne, så myndighederne kunne kontakte vognmandsfirmaet og få oplyst, hvad der var i lasten og således hurtigt konstatere, at det var en ulykke og arbejde ud fra det.
Efter denne fingerede ulykke fortalte Politiets Efterretningstjeneste om det nuværende trusselsbillede og transportbranchen, og Claus Gjelstrup Rasmussen, oplyste, at det er nærmeste politimyndighed, man skal henvende sig til, hvis der sker noget usædvanligt, som man efter overvejelse finder mistænkeligt
Claus Gjelstrup Rasmussen pegede på, at sårbarheden jo er uendelig bl.a. fordi vi har en åben infrastruktur. Vi kan ikke placere folk på alle gadehjørner til at holde øje med det hele.
Hvornår er det terrorAnden case lignede i starten den første: En bilist ringer ind og melder et uheld. En lastvogn er eksploderet på motorvej E45 lige ved tilkørsel 61 Vejle Syd. At der er sket en eksplosion, er anmelderen ikke i tvivl om. Der er kraftig røg og der er personbiler, som er røget med i branden bag den eksploderede lastvogne. Der slås alarm og brandvæsenet rykker ud. Politiet kontakter vognmanden, der ejer lastbilen. Han meget uforstående over for uheldet. Hans vogne transporterer ikke farligt gods den dag. Og speditionsvirksomheden, der har afsendt godset, kan bekræfte, at der er tale om køkkenmaskiner.
Ulykken er fatal: Mindst tre personer er omkommet, fire er kommet på hospitalet og flere får krisehjælp på stedet. Imens holder en anden af vognmandens lastvogne ind på en rasteplads ved Århus. Mens chaufføren er ude af vognen sker der en eksplosion inde i læsset og vognen bryder i brand. Chaufføren slår alarm til alarmcentralen pr. mobiltelefon. Hen i forløbet finder man ud af. at denne vogn var lastet køkkenmaskiner, magen til dem der var lastet på vognen, som forulykkede i Vejle. En politimand i Vejle hører i radioen at en lastvogn brænder i Århus-området og han tager telefonisk kontakt med kolleger i Århus, og man har måske en rød tråd.
Imens alt dette pågår har Billund Lufthavn i sit cargocenter netop modtaget to paller af det samme gods til forsendelse til Oslo. Her følger man alle de procedurer, der er gældende for luftfragt og scanneren afslører, at der er noget galt Hele "systemet" i sættes gang, da man finder ud af, at der ikke kun er tale omkøkkenmaskiner, men noget, der kan eksplodere. Området omkring cargocenteret bliver evakueret, myndighederne bliver informeret, og der bliver sendt bud efter eksperter
Speditionsvirksomheden der har omlæsset godset viser sig at have flere af disse varer på lager. Derfor må man også her evakuere personalet. Virksomheden gør også politiet i Vejle opmærksom på, at der er gods på vej til Sjælland med toget fra Taulov og der er gods på vej til Sverige via Grenå-Varberg færgen.
Politiet etablerer direkte kontakt til færgen, som hurtigt vender om og kommer i havn, så alle kan blive evakueret, indtil man kender indholdet af lastvognens gods
Med til casen hører også at Billund Lufthavn op til modtagelsen af godset til forsendelse til Norge har haft flere opkald fra en aggressiv person, der spørger om forskellige forhold omkring forsendelse af noget gods.
Casen føres ikke helt til ende, men spørgsmålene er bl.a. Kan man spore hvorgodset kommer fra, og hvem der har produceret det? Er transportørerne opmærksomme nok på hvad de læsser? Ikke altid, mente af deltagerne i begge cases Michael Sørensen fra K. Hansen A/S i Vejen, som vurderede, at landevejstransporten kan gøres mere sikker.
-----