23948sdkhjf

Ultra-lav maskintrailer med udtræk

Umiddelbart skulle man ikke tro, at det kunne lade sig gøre at få "sengens" højde længere ned uden at ramme vejbanen, men det har Faymonville faktisk præsteret - en unik løsning

Umiddelbart skulle man ikke tro, at det kunne lade sig gøre at få "sengens" højde længere ned uden at ramme vejbanen, men det har Faymonville faktisk præsteret - en unik løsning



Det evigt tilbagevendende problem for transportører af overdimensioneret gods - frihøjden - bliver et stadigt større problem. Mere og mere specialiseret gods med store dimensioner transporteres over lange afstande, og da der samtidig sker en udbygning af infrastrukturen, bliver behovet for transportmateriel, der kan klare en lav lastehøjde endnu større.

Når infrastrukturen udbygges kommer der nemlig flere broer, og det betyder flere hindringer for høje transporter. For år tilbage troede man, at man nu havde nået grænsen for hvor tynd den laveste del af lastefladen (også kaldet sengen på en maskintrailer) kan konstrueres. Man var i hvert fald tæt på vejbanen med sengedelen i de nedbyggede maskintrailere.


Ny standard for læssehøjde

Men nu har Trailerpartner A/S for kort tid siden leveret en ny udtrækkelig maskintrailer med seng til EMJ Transport i Galten. Denne maskintrailer, der også er udstyret med hydraulisk styrende aksler, har været med til at sætte nye normer for hvor lav læssehøjden kan blive på en sådan trailer.

Selve de to gennemgående vanger, hvori der er et udtræksstykke, har en højde på ca. 20 cm . Med en kørehøjde på ca. 10 cm over vejbanen, betyder det, at der kan lastes emner med en højde på op til 3,80 m uden man overskrider totalhøjden på 4,10 m. Højden på 4,10 meter er nemlig det magiske mål, inden man når så højt op, at man skal ansøge om en særtransporttilladelse.

Samtidig kan traileren trækkes ud, så det passer med et 40" containermodul i bunden. Derfor kan traileren fint anvendes til at transportere høje flats eller opentop containere, hvor den samlede højde på containerflattet eller containeren og gods måske er mere end 4,00 meter.

For at sikre containerne er der mulighed for at montere et beslag i hvert hjørne af det nedbyggede lad. Disse beslag er forsynet med containerlåse, som passer nøjagtigt til fastgørelsen.

Vægten holdes nede

I bagenden er maskintraileren udstyret med en toakslet bogie, hvor de to aksler er hydraulisk styrende. Når man har valgt en to-akslet bogie, frem for en treakslet akselsektion, skyldes det ikke mindst ønsket om at holde både totallængden og egenvægten så lange nede som muligt.

Havde der været tale om en treakslet akselsektion i bagenden, ville det ikke have været muligt af få konstrueret udtrækket så langt, så der ville være længde nok til, at der kan stå en 40" container i sengen, når vogntoget i sammenskubbet stand samtidig skulle kunne overholde bestemmelser for registrerede køretøjer.

Totallængden er jo begrænset til maksimal 16,5 meter ved registrering på gul nummerplade.

Maskintraileren er dog også godkendt som blokvogn, så der kan køres med højere akseltryk og dermed højere vogntogsvægt. Alternativt kunne man så konstruere vognen med et dobbeltudtræk. Det ville dog være med til at gøre køretøjet tungere, og samtidig ville man få en lidt højere lastehøjde, da der lige pludselig skulle være plads til yderligere en udtræksramme - og så ville noget af ideen være gået fløjten.

I forenden er der en svanehals, som let lader sig adskille, så eventuelt selvkørende gods kan køre den vej op eller ned ad sengen.

Til og frakoblingen af svanehalsen er meget enkelt og lader sig gøre på ganske få minutter.

Når forenden af maskintraileren står på jorden og svanehalsen er fri af forenden, er det blot at hæve svanehalsen op og køre trækkeren frem. Herefter kan den selvkørende maskine komme til at køre ud over forenden.

Inden det kan ske, lægges der nogle meget små ramper hen over hornene på forenden af sengen.

Løser mange opgaver

Vognmand Jens Peter Jensen fra EMJ Transport A/S siger til Trans Inform:

- Vi er meget glade og tilfredse med den nye maskintrailer. Den benyttes til at løse mange transportopgaver, som ellers skulle udføres med langt tungere og længere blokvognstog, der også vil stille endnu større krav til både materiel og personale.

Maskintraileren er både snild og fleksibel. Når man kører den ene vej, er godset måske et meget omfangsrigt emne, når man kører retur kan der f.eks. i stedet lastes en selvkørende entreprenørmaskine. Og hvis godset er tungt, kører maskintraileren blot som blokvogn.

Virksomheden EMJ-Transport A/S Vejen til specialisering

Vognmandsvirksomheden i Skovby ved Galten blev etableret helt tilbage i 1938 af Edith og Peter Jensen, hvor transportopgaverne bestod i taxakørsel.

Samme år, som anden verdenskrig sluttede, blev den første lastvogn anskaffet, og ti år senere overtog virksomheden buskørslen med skolebørn til Herskind Skole.

Herefter var det på godssiden, at udviklingen fortsatte. Efter nogle år var firmaet oppe på tre lastvogne. I året 1958 kom sønnen Ejvind M. Jensen ind i firmaet som chauffør, og i 1966 overtog han en del af vognmandsforretningen med lastbiltransporterne.

I begyndelsen af 70erne etablerede Ejvind M. Jensen Lillering Sten & Grus, og i starten af 80erne begyndte han med at køre med hejseladscontainere.

Senere i 1994 købte han den tilbageværende del af vognmandsforretningen som omfattede buskørslen. Helt frem til 1997, hvor Ejvind M. Jensen døde, blev virksomheden drevet sammen med hustruen Hedvig Dahl Jensen.


Grus og containere

Efterfølgende overtog sønnen Jens Peter Jensen virksomheden sammen med sin kone Jette Jensen. Indtil 2002 bestod opgaverne fortrinsvis af transport af grusprodukter samt containertransporter med hejseladsvogne og flytning af materiel med kran.

I 2002 skete der en udvikling mod mere specialiserede transportopgaver. Firmaet anskaffede sig en fireakslet kranvogn med tilhørende maskintrailer og samtidig kom opgaverne for en stor dels vedkommende mere til at bestå af kran og specialtransporter. I 2005 blev firmaet omdannet til et aktieselskab og der er de seneste par år investeret kraftigt i kranvogne, maskintrailere og blokvogne.

Altid nyt på vej

I dag består vognparken af 10 trækkende enheder, og et tilsvarende antal påhængskøretøjer og blokvogne, hvor der konstant er nyt materiel på vej.

EMJ-Transport A/S beskæftiger ti chauffører og kranførere samt to administrative medarbejdere.

Firmaet er i øjeblikket ved at opføre en ny kombineret garage og servicehal på knap 1000 m2 ved firmaets domicil.

-----

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125