Iveco lancerer nye Cursormotorer med SCR-teknik
Topmotorer med 560 hk til Stralis-serien - samtidig introduceres nogle mindre nyheder på EUROCargo-serien
Ivecon introducerer nu en ny opdateret serie CURSOR-motorer til de tunge og mellemtunge lastvognsserier. Det sker mindre end et år efter introduktionen af den første serie store lastvognsmotorer som lever op til EURO 4 og 5 normen
De nye motorserier har gennemgået nogle mindre ændringer, så Cursor 10 motoren i den nye version kan leveres i henholdsvis en 420 hk og en 450 hk version.
Tilsvarende kan den nyopdaterede Cursor 13 motor leveres enten med 500 hk eller med 560 hk. Den mindste Cursor-motor med 8 liters slagvolumen leveres fremover i enten en 310 hk, en 330 hk eller en 350 hk version.
Iveco har valgt at benytte SCR-teknik til alle sine EURO 4 og EURO 5 lastvognsmotorer, der også omfatter Tector-motorserien til de lette lastvogne.
GearkasserUdover motoropdateringen har Iveco også benyttet lejligheden til at udbygge programmet med flere gearkasser med såvel manuel betjening som med automatiseret gearskifte i de tunge og mellemtunge lastvogne fra Stralis og Trakkerserierne.
Versionerne med Eurotronic 2 gearkassen (ZF- Astronicgearkasse med automatiseret gearskifte) har fået ændret placering af gearvælgeren.
Og i stedet for at have en gearvælger på den sædvanlige plads, hvor gearstangen tidligere var placeret, har man nu integreret et panel med tre kontakter i toppen af instrumentbrættet. De tre knapper har henholdsvis funktionerne D for kørsel i fremadgående retning, N for frigear samt R for bakgear. Under rattet er der i højre side placeret en ekstra stilk, som benyttes til at skifte op eller ned i gearkassen, hvis man selv ønsker at skifte gear.
Med denne ændring af gearkassebetjeningen har man opnået et endnu bedre førermiljø, da der ikke længere skal være en gearvælger med konsol lige til højre for førerpladsen.
Ny skiftemekanisme
I den lette EURO-Cargo lastvognsserie er der kommet en ny gearstang, som er placeret i instrumentbrættet. Men der er ikke blot tale om en ny gearstang, det er hele skiftemekanismen der er udskiftet, så der nu benyttes et kabeltræk, som det kendes fra busserne, og som en del andre lastvognsproducenter har benyttet i nogle år.
Den nye type gearstang og skiftemekanisme betyder, at man undgår at have stangforbindelser, der kan være årsag til støj i førerhuset. Med gearstangen placeret i instrumentbrættet opnår man på denne serie en fri adgang i førerhuset mellem førersædet og passagersæde
-----