23948sdkhjf

Vognmandsfirma har set skriften på væggen

Frede Andersen & Søn anskaffede allerede sidste år de første EURO4 entreprenørlastvogne

Frede Andersen & Søn anskaffede allerede sidste år de første EURO4 entreprenørlastvogne



Mange danske vognmænd anskaffer sig stadig nye lastvogne med EURO3 klassificerede motorer, selv om såkaldte miljøzoner truer forude. Et af de vognmandsfirmaer, der går mod strømmen på dette område, er Frede Andersen & Søn A/S i Næstved. Vognmandsvirksomheden begyndte allerede sidste år at anskaffe sig nye EURO4 lastvogne til entreprenørkørsel.

Vognmand Peter Andersen, der er femte generation i den kendte vognmandsforretning, siger til Trans Inform:

- Vi vil ikke være sorteper, når der kommer en miljøzone i hovedstadsområdet, hvor vi udfører mange entreprenørkørsler hver eneste dag. Samtidig skal man nok ikke regne med at man bare kan sætte et filter på en EURO 2 eller EURO 3 lastvogn. Der kan let komme krav til, at lastvognens motor mindst skal opfylde EURO 4 kravene.

Det sker f.eks. i den svenske storby Göteborg, hvor de skærpede krav til miljøzonen træder i kraft pr. første oktober i år.

Frygt ikke

Mange vognmænd frygter brændstofforbruget på lastvogne, der kan opfylde de nye EURO-normer. Men måske skal de ikke frygte det så meget. Vi har fået lov til at se dieselregnskabet for en af Frede Andersen & Søn's fireakslede MAN lastvogne med den nye D20 motor i en EURO 4 udførelse.

Perioden løber over halvanden måned og viser, at vognen har haft et forbrugstal, der svarer til 1,94 km pr. liter brændstof. I denne periode har MAN'en kørt blandet entreprenørkørsel, hvor der også er anvendt en to-akslet kærre, så vogntogsvægten har været udnyttet fuldt ud.

Om forbruget siger vognmand Peter Andersen: - Det kunne være bedre, men det er svært med entreprenørvogntog.


Bonusordning

Vognmanden fortæller dog, at man i virksomheden netop har indført en bonusordning, så chaufførerne bliver belønnet for at køre langt på literen.

Til sammenligning med denne MAN med D20 motor i EURO 4 udførelse kan man se på tallene fra De Dyre Dråber i februar udgaven af Trans Inform. Da havde vi en tilsvarende MAN med.

Denne er udstyret med en D20 motor i EURO3 udførelse og forbrugstallet lå der på 1,6308 km pr. liter.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063