23948sdkhjf

Hvad med trafiksikkerheden

Er køre- og hviletidsbestemmelserne egentlig til gavn for trafiksikkerheden. Det spørgsmål rejser en vognmand overfor e-nyt

Er køre- og hviletidsbestemmelserne egentlig til gavn for trafiksikkerheden. Det spørgsmål rejser en vognmand overfor e-nyt



Vognmandens argument er, at man med arbejdstidsreglerne, køre-hviletidsbestemmelserne og f.eks. det tyske søndagsforbud for lastvognskørsel har flere regelsæt som nærmest arbejder imod trafiksikkerheden.

Det er f.eks. ikke særligt trafiksikkert, at en chauffør er nødt til at starte hjemmefra en søndag aften kl. 20:00 og derefter køre hele natten, for at være fremme til et aflæssested f.eks. i Sydtyskland mandag morgen.

Herefter kan chaufføren måske læsse af og derefter holde stille på grund af køre- og hviletidsbestemmelserne - mens det er lyst.

Når chaufføren så har holdt sit hvil sådan som køre- og hviletidsbestemmelserne foreskriver, er han måske i virkeligheden træt. Fordi det er blevet aften, før han kan køre igen. Vognmanden understreger, at så længe man har noget der hedder søndagskørselsforbud for lastvogne i Tyskland, kan man ikke samtidig tale om trafiksikkerhed – de to størrelser modarbejder hinanden. For det må da være mere trafiksikkert at køre om dagen og sove om natten – også når man er chauffør og gerne vil overholde alle regler. Efterhånden er den største stressfaktor om, man får overholdt reglerne eller ej. Chaufførens velfærd det kommer i anden række.

Tag f.eks. chaufføren, som på grund af køre- hviletidsbestemmelserne og søndagskørsels-forbudet i Tyskland, har været nødt til at starte ugen sådan, at han må gå i seng lige nord for Hamborg fredag eftermiddag kl. 15 i stedet for at køre helt hjem til Vejle.

Det kan umuligt være chaufførens velfærd, der tænkes på her. Han kan nemlig så stå igen meget tidlig op lørdag morgen – på et tidspunkt, hvor kroppen nok havde bedre af at sove - for derefter at køre videre. På den måde er lørdagen også ødelagt for chaufføren.

En lastvogn er en arbejdsplads, hvor alting planlægges så effektivt som overhovedet muligt. Samtidig betyder hensynet til køre- og hviletidsbestemmelserne - herunder specielt den daglige rådighedstid - at det er umuligt f.eks. at afholde et ekstra hvil midt på dagen. Chaufføren har måske bl.a. på grund af den rullende arbejdstid behov for en times ekstra hvile i køjen. Men det er umuligt, fordi det kan konflikte med rådighedstiden, og så risikerer man ikke at nå dagsprogrammet.

Således nedprioriteres trafiksikkerheden på grund af reglerne. Og samtidig er velfærd og trivsel på arbejdspladsen nærmest ukendte faktorer for chauffører og vognmænd, anfører vognmanden.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.366