Crafter afløser LT
HAMBORG ? Volkswagens Load Transporter eller LT, der så dagens lys i 1975. Der skulle gå 21 år før VW designede en helt ny LT, der indtil i dag har trukket det tunge læs for trofaste VW-kunder.
Anden generation af LT sendes nu på pension med den nye VW Crafter, der er blevet til i samarbejde med Daimler-Chrysler. Dermed følger VW trenden inden for varebiler omkring fælles design af bilmodeller.
- De store udviklingsomkostninger, der følger med design af moderne køretøjer, står ikke mål med den forholdsvis beskedne volumen, denne type køretøjer sælges i, sagde Jochen Schumm, Volkswagen Nutzfahrzeuge, ved introduktionen af VW Crafter, der havde Hamborg Havn som passende kulisse.
Crafter har fået et mere bisset ansigt, end det Daimler-Chrysler har valgt til den nye Mercedes Sprinter. Volkswagen har valgt at afstemme fronten med de karakteristiske forlygter og kølergrill til Volkswagens nye lastvognsmodel VW Constellation (der produceres i Brasilien og kun markedsføres i Sydamerika). Men udover den markante næse, så er design og teknik praktisk taget ens for de to store kassevogne.
Den ?gamle? Mercedes Sprinter har på mange måder sat standarden for hvad en stor kassevogn skal være i dag. Derfor er den nye VW Crafter også på en række områder trendsættende og en sammenligning med den gamle LT er ikke relevant.
Robust og flotIndstignings- og pladsforhold i kabinen er markant forbedret. Det gælder også design og ergonomi, der er noget af det fornemste, der er set i klassen. Listen over standardudstyr er fuldt på højde med, det man forventer at finde i en personvogn.
Instrumenter og betjening er enkle, overskuelige og let betjente. Interiøret virker på en gang robust og flot, uden unødvendigt tingeltangel.
Volkswagen er for alvor sprunget på common rail vognen, med den nye Crafter. Den 5-cylindrede 2,5 liters TDI motor leveres i fire forskellige versioner med præstationer fra 89 hk og 220 Nm til 164 hk og 350 Nm. Alle varianter lever naturligvis op til Euro4 normen.
På et par korte testture i Hamborgs travle bytrafik, gav et særdeles positivt indtryk af VW Crafter. Køreegenskaberne virker optimale, for den store kassevogn.
Sikkerhed i front
Den manuelle gearkasse, der har seks fremadgående gear, er let betjent med joysticket på centerkonsollen. Selv den mindste motorvariant har et rimeligt kraftoverskud. Crafter kan også leveres med automatiseret gearskifte. En løsning, som Volkswagen understreger også fungerer, selv med maksimal belastning på en eventuel trailer.
Når det gælder sikkerhedsudstyr, så ligger Crafter også i front. Der er skivebremser på alle fire hjul. ABS med ASR og EDS, samt naturligvis ESP. Sidstnævnte angiveligt i den seneste generation. Når det gælder passiv sikkerhed, så er kun airbag til føreren standard, mens airbag til passageren koster ekstra.
VW Crafter vil blive leveret i op til 350 forskellige versioner, fra et simpelt chassis med front, over standard kasse- og mandskabsvogne, til forskellige bus-varianter.
-----