Østaftale diskriminerer transportvirksomheder
HTSI advarer mod et politisk forlig om en forlængelse af østaftalen
En forlængelse vil tilsidesætte transporterhvervets ønske om fair betingelser i forhold til konkurrenter i andre EU-lande, mener chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk fra erhvervsorganisationen HTSI, som dog understreger, at politikerne stadig har tid til at rette op på de urimelige forhold.
- Forliget tegner til at indebære en treårig forlængelse af den gældende østaftale, der udløber 1. maj. I uændret form vil det fastholde begrænsningerne for østeuropæisk arbejdskraft, der ønsker at arbejde i Danmark.
- Det vil i givet fald betyde, at danske transportvirksomheder tvinges til at flytte til udlandet for at kunne betjene deres danske kunder i Danmark med internationale transporter, siger Jesper Højte Stenbæk, som peger på, at forskelsbehandlingen af transportvirksomhederne skyldes, at den gældende aftale efter Udlændingestyrelsens opfattelse ikke omfatter internationale transportarbejdere.
- Vi forstår ganske enkelt ikke, at danske myndigheder vil stille danske transportvirksomheder ringere end virksomheder i de øvrige EU-lande, siger han.
-----