Høje Taastrup presser for vestvendt banespor
Høje-Taastrup Transportcenter (HHTC) har siden starten haft en vestvendt tilkørsel til banenettet på ønskesedlen. Men det eksisterende østvendte spor, der betyder, at godstog fra vest skal rangeres over Glostrup, er stadig eneste adgangsvej ad skinner til transportcenteret, der stadig er i vækst.
- Vi har en stigende trafik på banegods, når det gælder trailere og veksellad. Men desværre er containerne flyttet til Frihavnen efter, at man lukkede terminalen inde i Valby. Der går i dag et betydeligt antal containere fra Århus Havn til Frihavnen, selv om de bagefter skal køres ud til virksomheder på Vestegnen. Det virker helt forkert, når man tager de trafikale problemer både på baneforbindelsen til Frihavnen og på vejnettet til og fra Frihavnen i betragtning, siger formanden for Høje Taastrup Transportcenter, John Halborg.
Et vestvendt spor til kombiterminalen på HTTC vil spare kostbar rangering og gøre Høje Taastrup langt mere interessant, når det gælder containertrafikken til Hovedstadsområdet.
- Der er udlagt areal til et vestvendt spor, og jorden er eksproprieret. Men det er naturligvis et spørgsmål om hvem, der skal betale for anlægget af selve sporet. Vi har tidligere fået et skøn fra Transportministeriet, hvor man anslår at det vil koste 100 mio. kroner, siger John Halborg ivrigt.
Ministeriets skøn mener han dog er urealistisk højt.
- Det vil koste under 10 mio. kroner at lægge sveller og skinner. Og jeg tror ikke på, at signaler og sikringsanlæg vil koste 90 mio. kroner. Vi forsøger nu at få stablet en fælles aktion på benene med støtte fra borgmesteren, der er partifælle med transportminister Flemming Hansen og håber, at vi kan inddrage Railion, så vi kan få Banestyrelsen til at afsætte midler til et nyt spor, fortæller John Halborg.
Imod EUHan er kritisk over for svigtende politiske interesse for godsbanen i Danmark.
- Det går stik mod EU?s ønske om mere gods på jernbane, siger John Halborg og nævner konsekvenserne af Railion Danmarks beslutning om at fokusere forretningen på heltog.
En beslutning, der blandt andet rammer hans gamle arbejdsplads hos Elektrolux Logistics Danmark A/S i Hedehusene. En fortsat banebetjening af sporet til virksomheden vil årligt koste på den forkerte side af en million kroner.
- Dermed er banen ikke længere konkurrencedygtig. Sporet ved lageret i Hedehusene er ikke stort nok til at rumme de 20 waggoner, der skal til et heltog. Hvis man så skulle stille dem et andet sted, så vil der komme ekstra omkostninger til rangering.
Ejeren af det lager, som Electrolux Logistics lejer, Nordea Ejendomme har klaget til transportministeren og siden til Folketingets Trafikudvalg, hvor transportminister Flemming Hansen er blevet bedt om en redegørelse. Ministerens svar er endnu ikke offentliggjort.
Nordea Ejendomme ejer i alt 45.000 kvadratmeter lager i Hedehusene, der er udlejet til Electrolux Logistics Danmark A/S og SIKA Danmark A/S. Konsekvensen af et ophør af banebetjeningen, er et betydeligt værditab for ejendomsselskabet.
Trafikpolitisk forkert- Konsekvensen er, at jernbanetransport ikke længere er rentabel. Det kan ikke være rigtigt, at man i et samfund, hvor der er fokus på miljøforhold og trafiksikkerhed på den måde giver dødsstødet til de virksomheder, der har behov for jernbanedrift. Trafikpolitisk er det helt forkert, at man tvinger transporten væk fra banen og over på det i forvejen overbelastede vejnet, skrev direktør Palle Gyldenløve og underdirektør Lars Gøtke, Nordea Ejendomme i et brev til transportminister Flemming Hansen i december.
Transportministeren afviser i sit svar, at regeringen kan sikre en vis mængde gods på jernbane, når man har liberaliseret godsbanetrafikken, og at det er naturligt, at de private aktører på markedet koncentrerer sig om de aktiviteter, der er økonomisk bæredygtige.
-----