Salget går strygende trods AdBlue-krav
SCR-teknikken, der kræver produktet AdBlue for at fungerer møder mange skeptikere. Alligevel går salget af nye Mercedes lastvogne udstyret med SCR-teknik og en EURO 4 eller 5 klassificeret motor tilsyneladende bare derudaf.
Således rullede Mercedes Actros nr. 10.000 af typen BlueTech, der er udstyret med SCR-katalysator for kort tid siden af båndet på fabrikken i Würth.
Med dette høje produktionstal, der stort set svarer til 10 procent af en årlig produktion, er alle skeptikeres tvivl over for SCR-teknikken gjort til skamme.
Anderledes herhjemm
e
Selv om lastvogne, der er udstyret med SCR-katalysatorer, skal benytte produktet AdBlue, ser det ikke ud til at have afskrækket kunderne i udlandet. I Danmark ser det hele dog lidt anderledes ud. Her har der indtil videre kun været et ret begrænset salg af nye lastvogne med en højere miljøklassificering end EURO 3.
Der er dog ingen tvivl om, at mange fremsynede vognmænd i Tyskland og mange af de omkringliggende lande, for længst har set fidusen ved at anskaffe sig EURO5 klassificerede lastvogne, så de fortsat efter den første oktober i år kan opnå en besparelse på MAUTen.
Efter den første oktober i år skal EURO4 klassificerede lastvogne nemlig betale det samme som EURO3 lastvogne betaler på nuværende tidspunkt for at benytte de tyske motorveje.
Det er udelukkende EURO5 klassificerede lastvogne, som efter den dato vil opnå en ikke uvæsentlig miljørabat.
-----