IRU: For mange kokke i transportkæden
EU-Kommissionens direktivforslag vil ikke forbedre sikkerheden i transportkæden
Den internationale vognmandsorganisation IRU er stærkt kritisk over for EU-Kommisionens forslag til terrorsikring af transportkæden på land.
IRU tvivler på, at forslaget overhovedet formår at øge sikkerheden i transportkæden. Dels fordi der allerede findes en række regler og frivillige aftaler på området, og dels fordi direktivforslaget ikke i tilstrækkelig grad indarbejder eksisterende regelsæt for farligt gods, toldbehandling (aftaler mellem World Customs Organisation og EU omkring â€Authorised Economic Operatorâ€).
- Vognmændene er allerede bebyrdet med en jungle af forskellige reglementer, og direktivforslaget er ikke engang afstemt ordentligt med EU’s egne regler, udtaler Bertil Dahlin, der er formand for IRU’s Goods Transport Liason Commitee.
IRU tvivler også på at princippet om frivillig certificering holder på længere sigt, da de nationale myndigheder har lov til at kræve ’Secure Operator’-status på bestemte terminaler og sågar infrastruktur.
Samtidig spår IRU, at hovedparten af den trecifrede milliardregning – som direktivforslaget skønnes at koste – skal betales af landevejstransporten, selv om direktivforslaget omfatter alle dele af transportkæden. IRU’s kritik får opbakning fra det tyske speditørforbund DSLV og European Shippers Council.
-----