23948sdkhjf

Succes for moderne Mercedes-lastvogne

DaimlerChrysler har netop leveret Mercedes lastvogn nr. 10.000 med SCR-katalysator

DaimlerChrysler har netop leveret Mercedes lastvogn nr. 10.000 med SCR-katalysator



Salget af nye Mercedes lastvogne udstyret med SCR-teknik og en EURO 4 eller 5 klassificeret motor går tilsyneladende bare derudaf.

Således rullede Mercedes Actros BlueTech lastvogn nr. 10.000 udstyret med SCR-katalysator ud fra båndet på fabrikken i Würth i sidste uge. Med dette høje produktionstal, der stort set svarer til 10 procent af en årlig produktion, er alle skeptikeres tvivl gjort til skamme over for SCR-teknikken. Lastvogne udstyret med SCR-katalysatorer skal benytte produktet AdBlue, hvilket ikke ser ud til at have afskrækket kunderne.

I Danmark ser cifrene dog lidt anderledes ud. Her har der indtil videre kun været et ret begrænset salg af nye lastvogne med en højere miljøklassificering end EURO 3. Der er dog ingen tvivl om, at fremsynede vognmænd i Tyskland og mange af de omkringliggende lande, har set fidusen ved at anskaffe sig EURO5 klassificerede lastvogne, så de fortsat kan opnå en besparelse på maut’en efter den første oktober i år, hvor EURO4 lastvogne skal betale det samme, som EURO3 lastvogne betaler i dag.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11