23948sdkhjf

Ministernej til anparter

Den danske nærskibsfart var på dagsordnen, da Folketingets erhvervsudvalg afholdt en høring om emnet 8. februar.

Men erhvervets håb om, at erhvervsminister Bendt Bendtsen havde et løfte om genindførelse af anpartsordningen ? om end i begrænset form ? med til minikonferencen, blev skuffet. Til gengæld havde erhvervsministeren en række konkrete tilsagn om støtte til den mindre skibsfarts udvikling.

Ministeren viste stor forståelse for de problemer, som de små rederier står over for. Ikke mindst problemet med finansiering af nyanskaffelser. Det har betydet en stigning i gennemsnitsalderen på flåden ? den er næsten fordoblet til 18 år. De forholdsvis gamle skibe betyder ikke kun høje vedligeholdelsesomkostninger men også, at de mindre danske handelsskibe ikke er helt tidssvarende og derfor har svært ved at klare sig i konkurrencen fra de langt nyere tyske og hollandske konkurrenter, der er bedre tilpasset moderne godstyper, som containere.

Erhvervsminister Bendt Bendtsen afviste at genindføre en anpartsordning, men inviterede den mindre skibsfart til et samarbejde omkring, hvordan erhvervet kan gøres mere interessant for investering af privat kapital.

Ministeren lovede også at lette de administrative byrder på erhvervet.

- Jeg har bedt Søfartsstyrelsen om i samarbejde med erhvervet at gennemgå reglerne og komme med forslag til forenklinger. Målet er at skabe lettelser for op mod 31 mio. inden 2010, sagde Bendt Bendtsen.

Uddannelse

Konferencen, der blev overværet af omkring 60 deltagere, blev styret af MF Kim Andersen (V) og MF Niels Sindal (S).

Ministeren erkendte også nærskibsfartens problemer med rekruttering af skibsofficerer.

- Der er også behov for at se, hvad der kan gøres for sætteskipperne på de små skibe. Vi kan måske bruge nedgangen i fiskeriet konstruktivt. Hvis vi kan finde en mulighed for at kvalificere fiskeskippere til den mindre skibsfart, har vi løst to problemer på én gang, sagde Bendt Bendtsen.

Ministerens indlæg blev fulgt af en række oplæg fra embedsmænd og brancherepræsentanter.

Sekretariatsleder Michael Wengel-Nielsen, Rederiforeningen for Mindre Skibe, påviste ? som i det foredrag, der blev refereret i sidste nummer af Transport-Tidende ? at godsudviklingen på danske havne ? som det eneste EU-land ? har været negativ.

Han ønskede at fastholde rammebetingelserne omkring tonnageafgiften og DIS, men påpegede behovet for uddannelse, herunder eventuel omskoling af fiskeskippere. Michael Wengel-Nielsen nævnte også, at selv om erhvervet er meget kapitaltungt, og skibene ikke de første driftsår giver stort overskud, så er de over en årrække er rentable.

Bemanding

Direktør Gunnar Sørensen, Rederiforeningen af 1895, gennemgik udviklingen i småskibserhvervet fra partsrederier til kommanditistrederier til anpartsbaserede skibe. Han gjorde opmærksom på, at der i dag stort set ikke findes danske skibe mellem 5000 og 10.000 tons dødvægt og nævnte eksempler på at skibe på 3.100 BT blev udflaget, fordi hyreomkostningerne ikke stod i forhold til indtjeningen.

Et skib på 3000 BT kræver 8 mands besætning, hvor de største containerskibe har 14 mand.

- Det er et problem for de mindre rederier, at større tonnage kræver større kapital. Det er for indeværende ikke rentabelt i Danmark, men i vort sydlige naboland, sagde Gunnar Sørensen.

Formanden for CO-Søfart, Ole Philipsen, advarede mod at glemme uddannelsen af skibsassistenter, når man nu sætter fokus på uddannelsen af officerer. Han påpegede, at nærskibsfarten er startsted for mange ubefarendes søfartskarriere, hvorfor den mindre skibsfarts videreudvikling også er en gevinst for den store skibsfart.

Endelig gav skibsreder Finn Poulsen, J. Poulsen Shipping A/S, med udgangspunkt i sin egen virksomhed, et praktisk indblik i vilkårene for den mindre danske skibsfart set i en international sammenligning.

Han fremhævede de danske bemandingsregler samt, at gunstigere skatteregler i Tyskland og Holland giver rammer for økonomisk sund drift af mindre/mellemstore skibe, hvor de danske rederier for en række størrelser af skibe ikke havde muligheder for egne skibe. Han så gerne, at man fandt løsninger, så den ældre del af flåden af mindre skibe blev afviklet, hvilket kunne medføre nye muligheder for nye og måske større skibe.

Konferencen blev afsluttet med en debat mellem oplægsholdere, deltagere og ordstyrere.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109