23948sdkhjf

Terma i London og København

Når således det 87 meter høje og nye kontroltårn i London Heathrow Airport bliver operationelt i løbet af dette år, er det Terma?s systemer, der kommer til at dirigere trafikken. Ingen ringe bedrift: London Heathrow er Europas travleste lufthavn, der i 2005 havde ikke mindre end 67 millioner passagerer.

Det nuværende tårn er efterhånden godt 50 år gammelt og bliver således erstattet af det nye tårn, der opføres i forbindelse med anlægget af London Heathrow?s Terminal 5, der blandt andet kommer til at betjene de kommende super-jumboer, Airbus A380.

Systemet, der implementeres i London, hedder ATC*ISS og har været på banen i forskellige versioner siden 90?erne. Det er state-of-the-art, men alligevel kommer det ikke til at volde hovedbrud: Det er designet således, at personalet i tårnet helt umiddelbart kan gå stort set lige til skærmene uden at det kræver stor efteruddannelse. Det nye ligger ?bagved?..

Nødsystem i København

En anden, stor ordre kommer fra det danske Naviair, der har anskaffet Terma?s TERADS system. Det er et nødsystem, der skal sættes i drift sideløbende med implementeringen af Naviair?s nye system til styring af trafikken i dansk luftrum. Nødsystemet gør det, populært sagt, muligt for besætningen i tårnene i Københavns, Billunds og Roskildes lufthavne at rydde luftrummet i en ruf, hvis der opstår komplikationer med det nye styringssystem.

Meningen er så, at systemet forsætter med at køre parallelt med det nye styringssystem, når det er fuldt implementeret i 2008. Dermed opnås en dobbeltsikring: Terma?s TERADS system er nemlig altid ?på? og kræver derfor ingen opstart, når det skal træde til i en nødsituation.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063