23948sdkhjf

Alt gods er farligt gods

Fremover vil alt gods blive betragtet som farligt gods. I hvert fald som udgangspunkt. Det bliver formentlig resultatet, hvis EU-Kommissionens kommende direktivforslag om terrorsikring af hele transportkæden, bliver en realitet.

Terrorsikring af skibe og havne efter den internationale søfartsorganisations ISPS kode har været en kostbar pligt for rederier, havneoperatører og myndigheder over hele verden. Alene på de danske havne løb startomkostningerne op i beløb på omkring 130 mio. kroner.

Det direktivforslag som EU-Kommissionen oprindeligt forventedes at offentliggøre inden udgangen af februar, skal overføre ISPS-koden til hele transportkæden.

Det vil sige, at både transportkøbere og transportleverandører fremover kan forvente til en voldsom meromkostning. Startomkostningerne er alene vurderet til omkring 360 mia. euro for de godt 25 mio. europæiske virksomheder, der ventes omfattet af det nye direktivforslag.

Der er dog forlydender om, at direktivforslaget bliver forsinket. Måske fordi der ikke kan opnås enighed om detaljeringsgraden blandt kommissærerne.

Norsk studie

Det er det norske klassifikationsselskab Norske Veritas, der har udført det studie, der ligger til grund for EU-Kommissionens direktivforslag.

Her har man taget udgangspunkt i den maritime ISPS-kode og de nye ISO/Pas-Norm 28000 standarder (Specification for secureity management systems for the supply chain), der er udarbejdet i forbindelse med ISPS-koden.

Det betyder at det ikke kun er transport- og logistikudbydere, som omfattes af direktivforslaget. Men enhver virksomhed, der foretager forsendelser.

ISO 28000 bygger på det tankesæt, at en sikkerhedstrussel kan træde ind på et hvilket som helst led i transportkæden.

- Publiceringen af ISO/PAS 28000 er et betydningsfuldt sikkerhedsinitiativ. Det er designet for at skabe bedre muligheder for overvågning af fragtstrømmene, for at forhindre kriminalitet som smugling, og modvirke truslen fra pirater og terrorangeb, samtidig med, at man skaber et trygt og sikkert internationalt miljø for hele transportkæden, udtaler formanden for den internationale ISO-organisations komite for skibsfart og maritim teknologi, kaptajn Charles Piersall.

Studiet forudsætter som udgangspunkt at alle aktører skal foretage - og jævnligt opdatere risikovurderinger af deres transport- og logistikaktiviteter. Samtidig skal der indføres rutiner og procedurer, der skal sikre, at virksomheden lever op til det sikkerhedsniveau, som godsets art kræver.

Økonomisk øretæve

Norske Veritas skønner, at de årlige driftsomkostninger vil nå op på 36 mia. euro, hvilket svarer til 270 mia. kroner. For en typisk mellemstor virksomhed med 250 ansatte forventes omkostningerne årligt at ligge omkring en million kroner (135.000 euro).

EU-Kommissionen understreger, at virksomheder, som i forvejen bruger ressourcer på sikkerhed og risikovurderinger, vil få tilsvarende mindre ekstra omkostninger ved gennemførelsen af det nye regelsæt.

Et af de krav, som formentlig vil tegne sig for en betydelig andel af udgifterne, bliver myndighedernes adgang til at overvåge forsendelserne. Når det gælder skibscontainere, er kravene i dag, at indhold og toldpapirer skal være online op til to døgn inden afskibningen finder sted.

Selv om antallet af containere i den globale skibstrafik er voldsomt, vil en tilsvarende registrering inden for eksempelvis landtransport være langt mere kompleks og ressourcekrævende.

Håber det kun er rammer

I Dansk Transport & Logistik vækker udsigten til et nyt dyrt EU-projekt ikke begejstring.

- Vi har oprindeligt fået det indtryk, at Kommissionen arbejde på et rammedirektiv, der i generelle vendinger satte overordnede standarder for sikring i transportkæden. Det håber vi, man fastholder. En direkte overføring af ISPS-koden vil være urimeligt tung og kostbar. Vi har selv over for kommissionen understreget, at der bør holdes en klar sondring mellem de aktiviteter, der rummer et risikomoment og så det meget store flertal, som ikke er interessante, siger vicedirektør Morten Lindbo DTL.

DTL havde sidste sommer en repræsentant fra EU-Kommissionen i København, hvor man demonstrerede sikkerhedsrutiner i praksis i danske transportvirksomheder. Herunder i Københavns Lufthavn.

- Der eksisterer allerede omfattende regelsæt ? eksempelvis på farligt gods, som er opdateret netop omkring terrorsikring. Det er vigtigt, at man holder tungen lige i munden og ikke skaber et helt ny regelsæt, der griber ind i de eksisterende og pålægger erhvervslivet helt unødvendige omkostninger, siger Morten Lindbo.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065