23948sdkhjf

Gør det let med de tunge transporter

I 1966 startede den dengang tyveårige Torben Rafn sin vognmandforretning med en Scania-Vabis L 56, som blev brugt til langturskørsel - bl.a. kørsel med brunkul samt grus til Tyskland. Og efter et par år voksede forretningen så med flere vogne.

Torben Rafn var blandt de første vognmænd som fik leveret de nye Scania lastvogne af modelserien 110 Super.

I 1975 bevægede udviklingen sig i retning af nichetransport af overdimensionerede emner, og vognmanden fra Sommersted var i lighed med mange andre danske vognmænd begyndt at udføre transporter mellem Danmark og det mellemste Østen.

Således fik Torben Rafn fik overdraget opgaven med at transportere en 50 tung presser fra Odder til Teheran. For at gennemføre denne opgave anskaffede Torben Rafn sig yderligere en amerikansk trækker af mærket Mack, og samtidig blev der lejet en blokvogn.

Opgaven blev udført, og det førte til, at vognmanden anskaffede sig en Broshuis blokvogn til de fremtidige transportopgaver af denne type.

Overhalingsbanen

Siden har udviklingen mildest talt kørt i ?overdrive?, og virksomheder er i dag vokset til den uden tvivl den største og mest kendte transportvirksomhed af sin art i Norden.

Samtidig har hele den voldsomme udvikling i vindmølleproduktionen herhjemme sat sine spor i den store transportvirksomhed i Sommersted.

Undervejs har Torben Rafn således opkøbt flere virksomheder. I 2003 overtog man Cardan Transport A/S, der i mange år udelukkende udførte transportopgaver for vindmølleindustrien.

I 2004 overtog man en gammel konkurrent, nemlig BK Transport, der i mange år har beskæftiget sig med blandede opgaver indenfor feltet special- og sværgodstransport. Torben Rafn & Co. A/S udfører mange typer transporter indenfor området.

Det drejer sig om alt lige fra små men overdimensionerede kolli og op til sværgodskolli på omkring 1000 ton.

Torben Rafn har med sit store gå-på-mod og engagement ændret mange transportkøberes opfattelse. Hvad der før blev opfattet som transportproblemer, opleves i dag snarere som transportopgaver - jobs som lader sig løse med det rigtige materiel og ikke mindst de rigtige folk.

For det medarbejderne er et uhyre vigtigt moment inden for netop feltet special- og sværgodstransport. De skal kende deres materiel ud og ind og vide, hvad opgaven går ud på, inden de starter.

Torben Rafn har dog altid forstået at engagere sine medarbejdere, så de går til opgaverne med krum hals. Med firmaets udbud af materiel er man i dag i stand til at bygge en blokvognskombination, der kan laste et enkelt kolli med en vægt på 2000 ton.


Træge myndigheder

Om udviklingen i løbet af de 40 år, der er gået siden Torben Rafn startede sin vognmandsforretning, siger han til Danmarks Transport-Tidende:

- Det er trist at måtte sige det, men jeg synes, at det er rammende, at danske myndigheder har travlt med at besværliggøre arbejdet i erhvervet for både vognmænd og chauffører. I stedet for at være med til at gøre det attraktivt, gør man alt, hvad man kan for at besværliggøre det hele, så ingen gider, at være chauffør mere.

- Samtidig er det umuligt at rekruttere nye chauffører. Prøv at se hvor positivt søfolk bliver betragtet. Når derimod en dansk chauffør bliver taget for noget, som ofte intet har med trafiksikkerheden at gøre, betyder det, at vedkommende mister førerretten.

Det den måde mister han på én gang både muligheden for at kunne arbejde i sit fag og retten til at kunne køre i sin personbil. Så kan han heller ikke køre til et andet job.

-.Det er jo ren chikane. Danske chauffører er jo nærmest et forfulgt folkefærd. Og samtidig finder der en forskelsbehandling sted, idet mange af de forseelser, som betyder, at danske chauffører mister førerretten, ikke bliver takseret på tilnærmelsesvis samme hårde niveau, hvis der er tale om en udenlandsk chauffør.

- Bliver en udenlandsk lastvognschauffør taget for at køre for stærk på en ringvej i sin lastvogn, så får han en bøde. En dansk chauffør mister måske også førerretten. Det er i orden med en bøde, og i mere grove tilfælde kunne man måske tage chaufførens kørekort til lastvogn, men ikke til personvognen, siger Torben Rafn.

Firmaet Torben Rafn & Co. A/S ejer også en del af transportfirmaet K.J. Transport ApS i Bredebro, og for to års siden oprettede man en ny afdeling i den polske by Zielona Gora, hvor der er tre vogne og to administrative medarbejdere.

Jubilæet og den runde fødselsdag fejres på Tyrstrup Kro ved Christiansfeld lørdag den 25. februar, hvor der er åbent hus for kolleger, samarbejdspartnere og forretningsforbindelser fra ti til fjorten.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063