Seat med tilbygning
Den absolut sjoveste van ved forrige års kåring af Årets Varebil, var ubetinget Seat Altea. Derfor er det heller ingen overraskelse, at den nye Seat Toledo, der deler både former og teknik med Altea, er et fornøjeligt bekendtskab set med chaufførbriller.
Den større Toledo er naturligvis ikke helt så adræt i kurverne, men forskellen er minimal, og så er pladsen i sagens natur lige en tand bedre.
Meget groft sagt, så er Toledo en Altea med tilbygning. Om den ekstra kasse på hækken pynter er en smagssag.
Men den omtrent lodrette bagrude bidrager til at ?tomrummet? bag førersædet er ganske anvendeligt, selvom man ikke får fuld kabinehøjde helt ud til bagerste kofanger. Seat Toledo er i lighed med mange andre nye personvognsmodeller lidt højere end tidligere. Det giver lidt bedre plads til kasketten både foran og bag ved varerumsadskillelsen. Samtidig bidrager det til at Toledo er bekvem at stige ind og ud af.
Latinske glæderSeats originale latinske formgivning gør, at slægtskabet med de andre mellemklassebiler i VW-koncernen, som Toledo deler skelet og indre organer med, ikke er iøjnefaldende. Men fornemmelsen af gedigen tysk kvalitet starter ved dørgrebet og stopper først ved udstødningen.
Kabinen ligner også den, man finder i Altea. Designet er enkelt, nærmest spartansk. Men indtrykket snyder. Udstyr og betjening ligger fuldt på højde med, hvad der hører til en moderne europæisk personvogn.
Rent visuelt falder indtrykket her lidt igennem. Det gennemførte udvendige design, modsvares ikke helt inde bag rattet. Især de imiterede aluminiumspaneler minder lidt for meget om japansk transistorradio. Men ergonomi og betjening er glimrende.
Seat fortjener især ros for de fine sæder, der på en gang er komfortable og støtter kroppen, når det går lidt hurtigt rundt i kurverne.
Det er netop her, hvor vejen slår en bugt, at Toledo viser, at den gerne sluger andet end motorvej i milevis. Undervogn og styretøj, der stammer fra VW Golf, er opsat til leg ? uden det er gået ud over komforten.
Pænt med spræl
Selv med den ?lille? 1.9 liters dieselmotor, er der pænt med spræl til Toledo?s totalvægt på 2025 kilo. Har man appetit på flere hk, så leveres Toledo også med den nye 2.0 liters diesel, der yder 140 hk og et svulstigt moment på 320 Nm. En fornøjelse, der koster små 19.000 ekstra og så naturligvis en lidt dyrere brændstofregning.
Seat Toledo Van vinder ingen priser, når det gælder varerummets kapacitet. Volumen er under to kubikmeter og Toledo må ?bære? 600 kilo.
Men når behovet er en kombination af persontransport og ekstra plads til pakkenellikerne, så er den lille spanioler absolut en anbefalelsesværdig mulighed.
-----