23948sdkhjf

Efterlyser fleksibilitet overfor Øst-chaufører

Men nu lægger EU-Kommissionen op til, at landene kan vælge, at ophæve de overgangsordninger, som skulle hindre en alt for voldsom tilgang af arbejdskraft fra de nye EU-lande En rapport viser nemlig, at det kun er relativt få borgere fra de nye EU-lande, der har søgt arbejde i det ?gamle? EU på trods af udvidelsen

Rapporten viser samtidig, at udvidelsen og den frie bevægelighed generelt har haft en positiv indflydelse på den økonomiske udvikling i EU. På den baggrund opfordrer Kommissionen de enkelte medlemslande til at overveje en ophævelse af overgangsordningerne allerede 1. maj 2006, rapporterer DTL, som peger på, at selv om beskæftigelsesminister Claus Hjorth Frederiksen erklærer sig enig med Kommissionen, vil han ikke love, at østarbejderne får fri adgang til det danske arbejdsmarked.

Chaufførmangel

- DTLs adm. direktør Erik Østergaard fastslår, at den frie bevægelighed i EU er særdeles vigtigt for det danske transporterhverv, der er i en situation med mangel på kvalificeret arbejdskraft.

- Østaftalen skaber store problemer for danske transportvirksomheder. Der er behov for en langt større fleksibilitet i reglerne for at anvende udenlandske chauffører. Kun på den måde kan vi lette presset på efterspørgslen efter international kørsel og holde os konkurrencedygtige i forhold til virksomhederne fra de nye EU-lande, siger han.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063