Skred i EU’s transportpolitik
EU-Kommissionen vil fokusere på logistik i stedet for at fremme bestemte transportformer
Som det fremgik af e-nyt torsdag, så vil det finske formandskab for EU, sætte logistik på dagsordnen. Men også i EU-Kommissionen har man nu åbenbart erkendt, at transport og logistik er en afgørende faktor for den økonomiske udvikling.
I et såkaldt høringsdokument, fremhæver Kommissionen behovet for at myndighederne påtager sig ansvaret for at opstille ordentlige rammebetingelser for udviklingen af transport, logistik og intermodalitet.
I Dansk Transport & Logistik ser man signalerne fra Kommissionen som et klart tegn på at et markant trafikpolitisk skifte er på vej i EU.
- Der synes at være en brydningstid på vej for transportpolitik generelt - særligt for landtransportområdet. Transportens Tænketank i Danmark, der holder sit første møde 27. februar 2006, er også et eksempel på dette – og nu Kommissionens udspil om udviklingen af en handlingsplan for logistik. Begge initiativer bidrager til at udvikle rammebetingelserne for erhvervet – en udvikling som netop DTL har arbejdet for gennem det seneste år. Vi har længe været vant til at se udspil fra EU, der snarere bidrager til at begrænse vognmandserhvervet end til at udvikle det. Jeg tænker på regler for køre- og hviletid, arbejdstidsreglerne, uddannelseskrav mv. Tiltag der ikke nødvendigvis er dårlige, men som har manglet at blive suppleret med en samlet tilgang til erhvervets rammevilkår. Lad os håbe, at teksten fra Kommissionen er udtryk for en ny tilgang, udtaler adm. direktør Erik Østergaard, DTL.
-----