Store vindmøllertransporter på kanten
De største vindmøllemoduler ligger allerede nu få centimeter grænsen på det danske motorvejsnet, fremgik det af TØF's godskonference
Diameteren på tårnsektionerne til de store vindmøller i plus 3 megawatt klassen har for længst passeret fire meter og der er ikke meget plads til overs, når den slags transporter skal klemmes ind under en dansk motorvejsbro. Men vindmølleindustrien har allerede fem megawatt-møller på tegnebrættet.
Møller, der i sagens natur er markant større end de største, der transporteres på vejene i dag.
Det fortalte Thomas Holstrup Sørensen, Siemens Wind Power A/S (det tidligere Bonus Energy A/S) under sit indlæg på Transportøkonomisk Forenings godskonference om produktion, opstilling og ikke mindst logistikken omkring vindmøllerne.
- Vi har løbende omkring 80 medarbejdere, der er beskæftiget med transport. Alene arbejdet med at opnå de nødvendige transporttilladelser er meget krævende, berettede Thomas Holstrup Sørensen.
Siemens Wind Power A/S, der har hovedsæde i Brande har netop købt den tidligere vingefabrik i Engesvang i Midtjylland, hvor man forventer at ansætte omkring 150 medarbejdere. Samtidig har virksomheden planer om at udvide produktionen i Brande og på vingefabrikken i Aalborg, da ordrebogen for 2006 er næsten fyldt op.
Motorvejsbroer
Den danske vindmølleindustri har med nogen succes fået især amter og kommuner til at tilpasse vejnettet til de svære transporter med. Det er formentlig på den baggrund, Thomas Holstrup Sørensen udtrykte ønske om en tilsvarende tilpasning på statsvejnettet.
- Det er et klart ønske fra vores side, at man eksempelvis øger højden på motorvejsbroerne, fordi motorvejene er en vigtig logistisk forudsætning for vores produktion, sagde Thomas Holstrup Sørensen.
Et ønske, som en anden taler på godskonferencen, med mange års erfaring inden for vindmølletransport til lands, tvivlede på er realistisk.
- Jeg tror ikke, man skal regne med at brohøjden på motorvejene bliver ændret. Slet ikke i den takt elementerne vokser med, vurderede Ivar Dahl Nielsen, Torben Rafn & Co. Internationale Specialtransporter.
Ivar Dahl Nielsen fortalte, at udviklingen på området i gennem årene var sket i et tæt samarbejde mellem transportkøberne (vindmølle fabrikanterne), vognmændene og så vognfabrikkerne, der producerer det stadigt mere specialiserede materiel, der anvendes til formålet.
Intrastruktur udfordrerHan lagde ikke skjul på at infrastrukturen udgjorde en stigende udfordring og fremhævede, det samarbejde der forgår mellem branchen og de relevante myndigheder omkring forbedringer og udbygning af et såkaldt 'fremkommelighedsvejnet', hvor vejene er klassificerede, der er opmålt præcise brohøjder, vejarbejde meldes i god tid og endelig, at der er korridorer ind til industri - herunder større produktionsvirksomheder, samt havne.
- Kravet til fremkommelighedsvejnettet er, at der er plads til 50 meter lange, 5,5 meter brede og 4,5 meter høje vogntog. Samarbejdet med myndighederne foregår løbende og der sker stadigt forbedringer, med mindre tilpasninger at eksempelvis tilkørselsforholdene ved motorvejene, fortalte Ivar Dahl Nielsen.
Han erkendte at den nye bekendtgørelse om særtransporter, der kom i 2005, i hovedtræk var en forbedring, men beklagede at organisationerne blev inddraget for sent i arbejdet med at udforme reglerne.
- Hvis man havde været tidligere ude, så kunne vi have undgået mange af de problemer, der er i de nye regler, sagde Ivar Dahl Nielsen.
Torben Rafn & Co. Internationale Specialtransporter deltager aktivt i den arbejdsgruppe, der skal finde frem til et justeret regelsæt, som er lettere at administrere og mere praktisk anvendeligt.
Kun et lille vejslidIvar Dahl Nielsen gentog den kritik af færdselspolitiets indsats på området, som tidligere har været fremme. Samtidig påpegede han, at medier og politikere ofte udsatte branchen for helt grundløs kritik - og nævnte som eksempel påstanden om et kolossalt vejslid, der startede i medierne og endte med et ministersvar fra justitsministeren, der med vejdirektoratet i ryggen kunne konkludere, at specialtransporternes bidrag til det samlede slid på vejnettet er nærmest umåleligt lille.
TØF's godskonference satte også fokus på specialtransport til søs, med indlæg fra skibsmæglervirksomheden Baltship og Esbjerg Havn, der har den største markedsandel, når det gælder udskibning af vindmølleelementer.
-----