Sværgodstransportør klar med konstruktive ændringsforslag
Vognmand Jørgen Rørby Johansen har lavet et gennemarbejdet materiale med 27 ændringsforslag til Færdselsstyrelsens ændringsforslag
Alle sværgodstransportører, som udfører tunge transporter hver dag, er utilfredse med en eller flere af reglerne i Særtransportbekendtgørelsen, som blev sat i kraft sidste år.
Nu har Færdselsstyrelsen så lanceret en række ændringsforslag til bekendtgørelsen. Men disse nye forslag har vognmand og bestyrelsesmedlem i ITD Jørgen Rørby Johansen fra Herlufmagle allerede lavet en stribe nye ændringsforslag til.
Således har Jørgen Rørby udarbejdet et grundigt katalog med 27 ændringsforslag samt kommentarer med en gennemarbejdet argumentation for forslagene.
Ændringsforslagene kan måske være med til at gøre hverdagen mere acceptabel for dem, der skal udføre denne type transporter.
Svært for chaufførerne
Kataloget med ændringsforslag er sendt både til Dansk Byggeri, formanden for ITD Mogens Therkelsen, ITDs direktør Jens I. Petersen, samt Poul Bruun og Lars Nielsen hos ITD og til DTLs vicedirektør Morten Lindbo.
Vognmand Jørgen Rørby Johansen gør på sidste side opmærksom på, at såfremt sanktioner som store bødeforlæg og inddragelse af kørekort bliver fastholdt, vil vi i fremtiden ikke have nogen chauffører som vil køre specialtransporter, da de uforskyldt kan miste deres kørekort, samt få helt urimelige bøder, på grund af en helt urimelig betingelse i særtransportbekendtgørelsen.
Bedre grænseJørgen Rørby Johansen siger til Trans Inform, at det er uheldigt med akseltryksgrænsen på 12 ton, hvor hastighedsgrænsen ændres. Det er næsten umuligt for chaufføren at vide, om blokvognen har 11,8 ton akseltryk eller måske 12,2 ton.
Men hastigheds-grænsen afhænger af det aktuelle akseltryk, og er chaufføren uheldig, så har han ikke noget kørekort mere.
Denne akseltryksgrænse bør i stedet sættes til 13 ton, mener han.
-----