Høje vogntogsvægte er ikke noget problem
Den midlertidige tilpasning til virkeligheden har ikke generet tømmertransporterne
Nu er det snart et stykke tid siden, at myndighederne besluttede at give tilladelse til at køre med op mod 56 ton vogntogsvægt ved tømmertransporter i Danmark. Egentlig skulle dispensationen løbe ud med udgangen af 2005.
Men en enkelt meddelelse fra Færdselsstyrelsen forlængede omkring årsskiftet uden videre dispensationen frem til udgangen af maj måned i år.
Set ud fra et samfundsmæssigt synspunkt er det også helt rigtigt, at man tilpasser lovgivningen til virkeligheden - for de færrest moderne skovvogntog er kun bygget til at kunne køre med 48 ton vogntogsvægt.
Med en højere totalvægt får man et mindre brændstofforbrug pr. transporteret rummeter træ og dermed også et bedre miljø.
De højere vogntogsvægte betyder samtidig, at der skal køres færre ture - hvilket også betyder en mindre påvirkning af miljøet. Desuden kan man sige, at vognmandens investering i et moderne vogntog, der er baseret på højere vogntogsvægte end dem der er gældende i dag, bliver bedre forrentet.
Hvorfor ikke modulvogntog
Det kan så undre, at det skulle være så problematisk at indføre et modulvogntogsvejnet i Danmark.
Forskellen er jo kun fire ton i vogntogsvægt - og ser man på længden, hvor det er afstanden fra den forreste til den bagerste aksel i vogntoget, der afgør hvor meget plads køretøjet skal anvende, er der ikke den store forskel.
Et typisk skovvogntog har ofte akslerne spredt helt ud i enderne, så den bagerste aksel også nærmest er det bagerste punkt på vogntoget, hvorfor pladsbehovet ikke er meget forskelligt.
Danmarks største skovvogntog
Vi har været med chauffør Kent Nielsen ude i skoven på en rigtig snevejrsdag.
Chaufføren kører for vognmandsfirmaet K. Wieland & Søn A/S i Klovborg i et ca. tre måneder gammel skovvogntog, der består af en Volvo FH16 samt en fire akslet påhængsvogn.
Hele vogntoget er opbygget efter alle kunstens regler til tømmertransport, og forvognen er desuden udstyret med en Jonsereds skovkran, der har sit eget hævebare førerhus. Chauffør Kent Nielsen fortæller til Trans Inform, at han selv stod for indkøbet og specificeringen af sit nye vogntog. Han siger: - Hvorfor skulle jeg nøjes med en Scania på kun 580 hk, når jeg kunne få en Volvo FH16 med en 610 hk motor.
Så der blev ikke noget V8 bulder i Kent Nielsens nye lastvogn. Kent Nielsens forrige vogn var da også en Volvo FH16 af en tidligere generation med 520 hk motor.
Der er heller ingen tvivl om, at netop ved denne type kørsel kommer den store 16 liters motor helt til sin ret.
Effektivt
Der er ofte behov for mange kræfter og et højt drejningsmoment. Man kan også tydelig se, hvordan chaufføren har sat sit præg på opbygningen.
Påhængsvognen er forkrøbbet lidt bag de to foraksler, så lastehøjden er så langt nede som muligt. Det betyder, at der kan lastes flere kubikmeter end ved en tilsvarende påhængsvogn, hvor ladet blot er bygget lige ud.
Kent Nielsen kører som om det faktisk var ham selv, der drev forretningen.
- Det skal være effektivt, siger han.
- Det er fint nok de andre kan køre fem læs, bare jeg kan køre syv læs på den samme tid, siger han med et lunt glimt i øjet.
Han er utrolig glad for sit nye vogntog. Kun på et punkt klager han over Volvoen.
Den er for urolig og levende i den luftaffjedrede tandembogie.
Til gengæld kører den fireakslede påhængsvogn lige så stabilt som en banevogn, der kører på skinner.
Fantastisk fornemmelsePå spørgsmålet om hvorfor det er bedre at køre skovvogn end andet chaufførarbejde, svarer Kent Nielsen:
- Jeg har aldrig prøvet at sætte mig bag rattet i et eksportvogntog og så f.eks. køre til Frankrig med et læs. Men det kunne jeg heller ikke tænke mig. Det bedste ved at køre tømmer er, når man starter med at køre fra tømmerstakken inde i skoven.
- Skovvejene er jo ikke altid de bedste. Hvis det er et frygtelig regnvejr og man sætter sig ind bag rattet, efter at have læsset et hel læs træ, så kan det jo godt være noget af prøvelse at komme frem.
- Så er det en fantastisk fornemmelse, når man igen kører på fast vej eller rammer asfalten, siger Kent Nielsen. - Så er det bare ren rutine at køre hen til stedet, hvor der skal læsses af.
Gennem de tolv år Kent Nielsen har kørt tømmer, har han ofte været udstationeret i Tyskland, hvor han har kørt store mængder af træ ud fra skoven til nærmeste station, hvor træet er blevet læsset på banevogn.
Nu er han mere hjemme og kører næsten udelukkende i Danmark.
Vægten uproblematisk
Kent Nielsen fortæller, at det har været helt uproblematisk at gå over til at køre med højere vogntogsvægte. Det har faktisk ikke været noget problem overhovedet.
For Kent Nielsens skovvogntog betyder den midlertidige forhøjede totalvægtsgrænse, at der er mulighed for at kunne transportere otte ton mere pr. læs. En ikke ubetydelig kapacitetsforøgelse.
-----