Så er Volvo atter forrest i powerkapløbet
Scanias V8- motor fik lov til at have toppositionen i et halvt års tid - så kom Volvo tilbage med Europas største serieproducerede lastvognsmotor, der i en EURO4 version har et drejningsmoment på 3100 NM
Ønsket om at kunne holde højere gennemsnitshastigheder og stadig have et acceptabelt brændstofforbrug presser lastvognsproducenterne til at fortsat at bygge stærkere lastvognsmotorer.
I 2003 præsenterede den svenske lastvognsproducent Volvo sit bud på fremtidens EURO3 motor i den stærke ende. Det var en nyopdateret lastvogn i FH16 serien, som fik en ny sekscylindret rækkemotor på 16,1 liters slagvolumen implementeret.
Denne motorversion har en ydelse på 610 HK og et drejningsmoment på 2800 NM. Men nu er 3000 NM grænsen passeret: Den nye EURO4 version af 16 liters motoren har nemlig en ydelse på 660 HK og et drejningsmoment på 3100 NM.
Til sammenligning har Scanias mest powerfulde motor, V8'eren, i kraftigste version en maksimaleffekt på 620 hk og et drejningsmoment på 3000 NM.
Volvo introducerer også en lightudgave med en ydelse på 580 hk / 2800 Nm.
Fra Volvos side fremhæves det, at 90 procent af drejningsmomentet er til stede i den kraftigste motorversion inden for to sekunder.
Så der er tale om en motor, som giver mulighed for at kunne holde høje gennemsnitshastigheder med tunge vogntogsvægte. Motoren vil uden tvivl komme til sin ret ved tunge sværgodstransporter, tømmertransporter og er oplagt til brug i lastvogne som indgår i modulvogntog.
Den dieseldrevne 6-cylindrede rækkemotor på 16,1 liter har et helt nyt topstykke i fuld længde, overliggende knastaksel, fire ventiler pr. cylinder og elektronisk styrede enhedsinjektorer.
Motoren er udstyret med en ny turbo samt ladeluftkøler. Den har et lavt støjniveau, hvilket reducerer behovet for varmeøgende lydisolering.
Transmissionen er placeret bagerst på motoren for at få en kompakt og lydløs konstruktion, der sparer vægt. Den nye udgave opfylder EURO4 normen ved hjælp af en SCR-katalysator, som kræver påfyldning af produktet AdBlue.
Den europæiske chef for Volvo lastvogne Roar Isaksen udtaler i forbindelse med introduktionen:
- Med den nye Volvo FH16 øger vi forspringet i prestigesegmentet. Her kombinerer vi den højeste ydelse med intelligent udnyttelse af ressourcer, økonomi, komfort og sikkerhed. Det handler nemlig ikke blot om en ny og meget potent motor. Volvo-koncernen har også formået at få I-shiftgearkassen til at spille med.
SikkerhedssystemIndtil den nye 13 liters motor blev introduceret sidste år, sluttede I-shiftgearkassen i lastvognsprogrammet ved 44 ton vogntogsvægt og var forbeholdt ni og tolv liters motorerne, mens dem der kører FH16 må nøjes med en manuel betjent gearkasse.
Nu er I-shiftgearkassen standardudstyr på den nye topversionen med 660 hk motor. Ligeledes har Volvo udviklet en ny og kraftigere udgave af VEB-motorbremsen, der har en effekt på 425 kW. Til at overføre de mange kræfter til vejbanen findes der et rigt udvalg af bagaksler, som omfatter både enkeltdrivaksler og tandembogier med enkeltudveksling eller med navreduktion.
Volvo har benyttet lejligheden til at opdatere bremsesystemet, der er et EBS-systemet, der er kombineret med skivebremser. I den opdaterede version er der også Hill Start Aid, der er en uvurderlig hjælp, når man skal sætte i gang på skrånende terræn. Bremsesystemet er indgreb ved starten og løsnes automatisk, når motoren afgiver tilstrækkeligt moment. FH16 leveres også med ACC, der er et sikkerhedssystem, hvor cruise controllen er sammenbygget med en afstandsmåler, som hele tiden måler afstanden til forankørende. Bliver afstanden for kort træder systemet straks i kraft med forskellige bremsesystemer.
FH16 er bygget til at opfylde fremtidens krav - længere køretøjskombinationer med højere totalvægte - og passer særdeles godt til det europæiske modulvogntogssystem med 25,25 meters totallængde og 60 ton vogntogsvægt.
FH16 - et stærkt brand
Interessant nok har FH16 beholdt cifrene 16, der står for motorens slagvolumen. Volvos nye FHserien i mellemklassen hedder nu FH efterfulgt af tal som viser motorens antal hestekræfter. Fra Volvos side siger man dog at FH16 er så stærkt et brand, så man ville bibeholde betegnelsen FH16. Udvendig kan man kende den nye udgave på en lidt ændret front, der har et mere markant udtryk.
Nederst er der nu en sammenhængende kølergrill, der ud over det designmæssige også har den fordel, at der kan komme mere luft til køleren. Som en ren designmæssigt fornyelse, har Volvo designet et nyt Globetrotterskilt med jordkloden.
Salget af den nye FH16serie påbegyndes allerede i uge fem og produktionen starter i uge 17.
Vi ser frem til inden så længe at kunne fortælle om hvordan det er at køre i en af de nye FH16 med de kraftige motorer.
-----