Nærskibsfarten frygter modulvogntog
Udsigten til en markant forøgelse af effektiviteten og dermed lavere omkostninger på landvejstransport, vil gøre det sværere at tiltrække gods til søvejen
Der er ingen transportform, der kan stå alene inden for dansk og international godstransport. Det indbyrdes afhængighedsforhold mellem lastvogne, fly, tog og skib, blev understreget af underdirektør i Danmarks Skibsrederforening Jan Fritz Hansen, da han sammen med Rederiforeningen for mindre skibe, slog et slag for nærskibsfarten ved et møde hos Nørresundby Rederi i Nørresundby.
Selv om søfart naturligvis spillede hovedrollen på mødet, så var den stigende politiske interesse for et udvidet forsøg med modulvogntog på danske veje anledning til bekymrede miner.
- Vi har naturligvis bemærket, at modulvogntog tilsyneladende er langt tættere på at blive en faktor i dansk transport. Det vil udgøre en betydelig udfordring for nærskibsfarten, fordi lastbilernes konkurrenceevne vil blive endnu stærkere end den er i forvejen, sagde sekretariatsleder Michael Wengel-Nielsen, Rederiforeningen for mindre Skibe.
Det kom frem på mødet, at skibene på enkelte transporter allerede er konkurrencedygtige på distancer over 200 kilometer. Men som tommelfingerregel skal afstanden op omkring 500 kilometer, før vandvejen er billigere end landevejen.
Broer hjælper lastbilerne
Væksten i den globale søfart har i nogen grad smittet af på den danske nærskibsfart. Men antallet af skibe er skrumpet og gennemsnitsalderen er øget kraftigt, siden regeringsindgrebet mod anparter i 1989.
Politisk velvilje og målrettede tiltag op gennem 90'erne har ikke kunnet bremse nedturen. Åbningen af Storebæltsbroen har gjort det endnu sværere at sejle gods i det danske nærområde, fordi broforbindelserne øger lastbilernes fleksibilitet.
- Havnene i hele EU har gennemsnitligt oplevet en vækst omkring 5-6 procent i godsomsætningen fra 1997 til 2004. I Grækenland er godsomsætningen steget med 22 procent. Havnene i Danmark er alene i EU om at have et fald i perioden. Et fald på 17 procent, sagde Michael Wengel-Nielsen.
FinansieringenRederiforeningen for mindre Skibe mener, at fremtiden for dansk nærskibstrafik afhænger af bedre finansieringsforhold og ønsker derfor at genindføre anpartsordningen, men i en snævert afgrænset form, der ikke kan misbruges, som den gamle anpartsordning.
-----