Undren over krav om uaktuelt papir
Det er fortsat den nye særtransport-bekendtgørelse, der giver de største problemer for udøverne af special- og sværgodstransporter
Der var en nærmest afslappet atmosfære, da Kran Blok Erfa-gruppen forleden holdt årsmøde i Odense. Der var ca. et halvt hundrede fremmødte til årsmødet.
Der er ingen tvivl om at det er fortolkningerne af forskellige detaljer i særtransport-bekendtgørelsen - og ikke mindst sanktionerne ved fejl og overtrædelser af reglerne - der giver anledning til de største problemer.
Det skortede da heller ikke på kommentarer, da formanden for styregruppen vognmand og kranudlejer Frank Segall afleverede sin beretning. Der er mange eksempler på at særtransport-bekendtgørelsen virker efter hensigten. Men det var også mange tilkendegivelser om det modsatte.
Det fremgik, at det ved kontrollerne ikke blot er chauffører og vognmænd, der mangler viden. Ofte oplever man, at de udøvende myndigheder ikke er helt hjemme i reglerne. Tilsvarende er det stadigvæk også et problem at få blokvognene synet rigtigt.
Når en blokvogn, der ikke synet rigtigt, bliver stoppet på vejen, er det vognmanden, som står med problemet. Og det på trods af, at vognmandsvirksomheden har betalt en professionel synsvirksomhed for at syne blokvognen korrekt.
Et af de rigtig store problemer er sanktionerne, hvor man ikke anerkender den medbragte tilladelse til udøvelsen af særtransporten. Så fremstår det i statistikken som om der ikke har været en tilladelse med. Så bliver transporten lagt død i længere tid. Sker det f.eks. om natten har man ikke den mindste chance for at få en ny tilladelse, før allertidligst næste dags formiddag.
Ikke ajourførtUnder debatten på årsmødet spurgte Hanne Madsen fra vognmandsfirmaet K. Buhl & Søn ApS, hvad man egentlig skal med udskrifter fra www.trafikken.dk, når der aldrig sker noget på siden. Reglen er, at udøvere af specialtransporter altid skal medbringe en udskrift, der ikke må være over en måned gammel fra www.trafikken.dk, så man kan se eventuelle vejarbejder eller lignende forhold, som kan påvirke rutevalget for en overdimensioneret transport. Er den medbragte udskrift ældre, falder der bøder.
Men det komiske er, at der kun sjældent sker nogen form for ajourføring og opdatering på siden. Det er jo rent til grin at uddele bøder fordi man ikke har en udskrift i lastvognen, der er nøjagtig magen til den man i virkeligheden har - blot med den forskel at den nye har en nyere dato. Burde myndighederne ikke have en bøde, når de ikke engang selv kan leve op til deres egne krav og regler, lød det fra nogle af de fremmødte
Vognmand Torben Rafn siger til Trans Inform, at man er alt for tilbøjelig til at notere småting. Ofte burde man nøjes med en advarsel til chaufføren, siger Torben Rafn, der er vred over den hetz der køres over for danske lastvognschauffører.
- Hvilket andet erhverv fratager f.eks. sine udøvere retten til at køre i personbil i deres fritid, fordi de begår en fejl på deres arbejde, spørger han.
Færdselsstyrelsen har netop udsendt et nyt udkast til ændringer af særtransportbekendtgørelsen. Paradoksalt nok har myndighederne nu brugt ca. 10 måneder på at lave deres nye ændringsforslag mens brugerne kun har frist til midten af februar måned til at komme tilbage med kommentarer til de nye ændringsforslag. Det er samtidig helt sikkert at styregruppen ikke kommer til at mangle opgaver foreløbig. Der er endnu heller ikke vedtaget noget omkring følgebilsproblematikken, selv om det snart er to år siden man regnede med at der inden længe ville ske noget på området.
Genvalg i styregruppenPå årsmødet var der genvalg til de medlemmer af styregruppen, som var på valg. De tre medlemmer er Frank Segall, der er formand for styregruppen, Peter Danielsen og Peter Fournaise.
Udover de genvalgte medlemmer består styregruppen også af Iver Dahl Nielsen og Jørgen Hald.
Blandt suppleanter skete der en udskiftning, idet Jens Johannesen ikke ønskede genvalg. Han blev erstattet af Lars Jensen fra Frederikssund, mens de to øvrige suppleanter Erik Sandholt og Hans-Christian Schaumann blev genvalgt.
-----