En stor skiftedag i svinetransport
Mange vognmænd og chauffører vågnede den 1. februar op til et ændret arbejdsliv
For mange vognmænd og chauffører var det en anderledes fornemmelse at slå øjnene op den første februar. Mange af dem har været vant til at køre grise levende grise til Danish Crowns slagterier i mange år. Men det er nu definitivt slut.
Antallet af grisetransportører er skåret væsentligt ned, og samtidig har kørslen været ude i en form for licitation, hvor fragtprisen har været meget afgørende for hvem, der nu skal udføre transportarbejdet.
Skiftet har været forberedt siden april sidste år, så man kan sige, at der har været en rimelig periode til at man kunne omstille sig.
Antallet af grisetransportører er skåret ned fra knap 200 til 25.
Mistede kørslenVi har talt med vognmand Svend Erik Thygesen, der er indehaver af Alrø Vognmandsforretning ved Horsens, og som indtil slutningen af januar transporterede grise med to vogne til Danish Crown.
Han er af de vognmænd, som mistede al sin kørsel ved licitationen: - Jeg bød godt nok sammen med tre andre vognmænd, men vi kom ikke i betragtning, siger Svend Erik Thygesen.
Vognmanden har nu solgt begge sine grisevogntog og får i stedet leveret en tre akslet trækker med kran, som han selv skal køre med. Svend Erik Thygesens tidligere chauffør har fået nyt arbejde hos en af de vognmænd, som fortsætter med kørslen for Danish Crown.
Fortsætter i svinetransportSkader Vognmandsforretning I/S i Voldum ved Hadsten er et af de firmaer, der fortsætter med at transportere svin for Danish Crown. Vognmand Carl-Jørgen Jensen, siger, at virksomheden nu kører grise med syv vogntog hver dag.
Til at betjene de syv vogntog har firmaet ansat 14 chauffører.
Faktisk holdt Skader Vognmandsforretning op med at køre grise i januar 2002. Men i august måned sidste år genoptog firmaet grisetransporterne med tre vogntog. Og med omlægningen i sidste uge er de sidste grisevogntog blevet taget i brug.
Carl-Jørgen Jensen oplyser, at det har været svært at finde kvalificerede chauffører til opgaverne.
- Men nu kører det godt, siger han.
SelvkørereÆndringerne er ikke uden problemer. Horsens Folkeblad fortæller således, at en række svineproducenter har valgt selv at køre grisetransporterne, dog ofte således, at de leaser biler og chauffører hos de hidtidige transportører. Men det betyder, at vinderne af licitationerne ikke får samme volumen at køre med, som der ellers ville blive tale om.
-----