23948sdkhjf

EU-enighed om køre- hviletid

Forleden vedtog Europa-Parlamentet med stort flertal forliget om køre-hviletider. På plussiden er større ensartethed i kontrollen.

Forleden vedtog Europa-Parlamentet med stort flertal forliget om køre-hviletider. På plussiden er større ensartethed i kontrollen.



Den danske EU-parlamentariker Anne E. Jensen, V. stemte for forliget, og peger på, at vi nu skal vi have en ensartet og konsekvent håndhævelse af reglerne i Danmark og resten af EU.

- Det er vigtigt, at chaufførerne ved, hvilke regler de skal overholde, siger Anne E. Jensen, som peger på, at de nye blandt andet betyder en ensartet og hyppigere kontrol samt indførelsen af digitale fartskrivere. Reglerne for køre- og hviletid er blevet forenklet, men på nogle områder også mindre fleksible end i dag, siger hun og beklager, at specielt busvognmændene er blevet ramt fleksibiliteten

Anne E. Jensen understreger, at der var tale om et kompromis, hvor alle måtte give sig.

Forliget betyder, at der ikke er nogen direkte sammenkædning mellem arbejdsdirektivet og bestemmelserne om køre-/hviletid; at den daglige hviletid skal være på minimum 11 timer; at digitale tachografer fra maj 2006 skal være installeret i alle nye køretøjer; at der etableres fælles EU-standarder for bøder og at en alvorlig overtrædelse er defineret som én af følgende:

1) overtrædelse af den maksimale daglige, ugentlige eller to-ugentlige køretid med 20 procent eller mere; 2) manglende overholdelse af det daglige eller ugentlige minimumshvil med 20 procent eller mere; 3) manglende overholdelse af minimumstiden for pauser med 33 procent eller mere.

Bedre kontrol

I de situationer, hvor reglerne bliver mindre fleksible (f.eks. ved delt dagligt hvil, der nu kun kan deles i 2 perioder og ikke 3 som i dagens regler), var argumentet fra Europa-parlamentarikerne, at denne mindre fleksibilitet giver bedre mulighed for kontrol og dermed større sikkerhed. Transportkommissæren pegede dog også på den forbedrede harmonisering af konkurrencevilkårene for vejtransport, som de nye regler er udtryk for.

Der var blandt Europa-parlamentarikerne derfor også fokus på at sikre, at disse nye regler også gælder for køretøjer fra tredjelande, når disse bevæger sig i EU. Transportkommissæren stod ved sit løfte om at få tilpasset de internationale regler i AETR-overenskomsten, således at de svarer til disse nye regler for EU, påpeger DTL.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08